Det å holde flyene i rute har blitt en viktig konkurransefaktor for flyselskapene. Nå foreligger en ny og fersk oversikt over de 10 mest punktlige flyselskapene i Europa.
Det er analyseselskapet Cirium som har utarbeidet oversikten og den gjelder for august måned.
Som i juli er det fortsatt spanske Iberia som er aller best i klassen, men på de andre plassene på pallen har det skjedd endringer:
Opp på pallen
Norwegian har rykket opp fra tredje til andreplass på listen.
Ikke nok med det. Også Norwegians selskap med svensk driftstillatelse (AOC), Norwegian Air Sweden, har rykket opp fra 9. plass i juli til 6. plass i august.
Det er snakk om ankomstpunktlighet. Det betyr at de må ha landet innen 15 minutter etter planlagt ankomsttid, som er den internasjonale standarden for å måle punktlighet. Et fly kan derfor klappe til gate 14 minutter og 59 sekunder forsinket, men likevel bli registrert som i rute.
De aller beste
Her er 10 top-listen, slik Cirium har presentert den. Tallet bak selskapenes navn tilsier hvor stor andel av flyvningene som har vært i rute i august.
- 1. Iberia, Spania – 85,7 pst.
- 2. Norwegian, Norge – 84,6 pst.
- 3. Austrian Airlines, Østerrike – 81,0 pst.
- 4. Air Europa, Spania – 80,4 pst.
- 5. Finnair, Finland – 80,3 pst.
- 6. Norwegian Air Sweden, Sverige – 80,2 pst.
- 7. LOT Polish Airlines, Polen – 79,5 pst.
- 8. Vueling, Spania – 79,2 pst.
- 9. Icelandair, Island – 78,2 pst.
- 10. KLM, Nederland – 75,8 pst.
Kilde: Cirium
Selskaper mangler
Som man ser er samtlige nordiske nettverkselskap inne på listen, med ett unntak:
SAS. Selskapet har en punktlighet som gjør at det ikke når opp på denne listen. Det gjorde selskapet heller ikke på målingen for juli.
Sist selskapet selv oppga punktlighetstall var for juli, og da var en på 62,6 prosent.
Ellers er det nok en gang grunn til å merke seg store flyselskap som heller ikke er på listen – blant dem Lufthansa, Air France og British Airways.