Det å handle mat og drikke på flyturen er for mange en del av den hyggelige opplevelsen på reisen. Men vær obs på hvilket kort du bruker når du betaler for varene.
Noen reisende har opplevd å få svindel-alarm etter slike transaksjoner, noe som har sin forklaring i innstillingene kunden har på kortet som betalingen skjer med.
– Dette skjer svært sjeldent, og tilfellene har blitt betydelig færre med årene, sier kommunikasjonsrådgiver Silje Glorvigen i Norwegian til flysmart24.
Har lagt inn sperre
Årsaken til at noen kunder opplever å få utløst en svindelarm er at reisende har lagt inn ulike sperrer på kortene sine.
Dette gjør mange for bant annet å hindre at kortet skal kunne bli tappet i utlandet.
Det fikk flysmart24 selv erfare nylig etter en flytur med Norwegian fra Norge til Spania.
Selve transaksjonene med debetkortet om bord gikk helt problemfritt. Det var timer etter landing at det tikket inn en alarmerende melding på mobilen:
Norsk, men svensk
«Kortet ditt har vært forsøkt brukt i Sverige,» noe som vanligvis er ensbetydende med at uvedkommende har forsøkt å bruke det i nabolandet.
Det var ikke svindel-forsøk, men Norwegian som hadde forsøkt å trekke penger fra kortet for handelen om bord. Debetkortet var sperret for bruk utenfor Norge.
Kortterminalene er ikke online i luften, men laster ned transaksjonene etter flyvning.
Vi fløy med helnorsk besetning, og et fly som også ble drevet av Norwegian Air Shuttle på norsk AOC, altså norsk driftstillatelse.
Godkjenner ikke
Likevel ble kortet registrert som brukt i Sverige.
Fordi:
Norwegian forklarer overfor flysmart24 at partneren og underleverandøren av betalingsløsningene om bord er basert i Sverige, og at betalingene som gjennomføres om bord blir gjort fra Sverige.
– Dette gjelder alle våre flyvinger, sier Glorvigen.
Derfor vil banken ikke automatisk godkjenne transaksjonen hvis man har regionsperre til Sverige, eller til utlandet generelt.
Gjør nytt forsøk
Hos Norwegian sier Glorvigen at dette er noe som forekommer, men ikke ofte.
Og, det blir gjort nye forsøk på å få betalt for handelen om bord hvis første forsøk mislykkes:
– Dersom vi ikke lykkes med å belaste kunden første gang, vil vi gjøre flere forsøke på å trekke beløpet på nytt senere, sier Glorvigen.
PS: Belastningen ble senere utført etter at vi midlertidig opphevet regionsperren på det aktuelle debetkortet.