Fikk bytte til langt bedre hotell – da krevde de erstatning

De fire nordmennene fikk bytte fra et enkelt hotell til Rio Piedras. De fikk ikke de samme rommene, derfor krevde de erstatning. Foto: TUI

Da Syden-farerne hadde bestemt seg for hvilket hotell de ville bo på, fikk de vite at det var mye støy der i forbindelse med bygging. Da fikk de flytte til et bedre hotell, uten å måtte betale noe ekstra for det.

Den gesten fra TUI var de ikke mye fornøyd med.

For etterpå satte de frem krav om erstatning på 12 000 kroner. Ikke fordi hotellet var dårlig, men fordi de hevdet at de ikke fikk akkurat de rommene de mente de var blitt lovet.

Fikk tilbud om å bytte

Nå har Pakkereisenemnda sett på kundenes krav, og har vurdert deres krav om erstatning.

Saken har sitt utspring i et opphold i nordmenns favorittreisemål Puerto Rico på Gran Canaria. Turen hadde kostet 47 000 kroner for alle.

Her hadde to par bestilt hver sine rom, 2-roms med havutsikt og markterrasse, på leilighetshotellet Riosol.

Det er ifølge TUI et hotell som ikke klassifiseres høyere enn TT+. Det vil ifølge selskapet si et hotell med enkel standard, og som er under gjennomsnittet på reisemålet.

Før avreise fikk de beskjed om at det pågikk byggearbeider på hotellet, og fikk tilbud om at de kunne bytte hotell.

Fikk bedre standard

Dette tilbudet slo de til på, og ble flyttet til leilighetshotellet Rio Piedras.

Det er utstyrt med kategorien TTTT, noe som betyr god standard og over gjennomsnitt for reisemålet. De fikk bytte uten å måtte betale for et bedre hotell.

Gruppen satte som betingelse at de fikk samme romkategori, stor balkong og havutsikt. Det fikk de ikke og dermed kom klagen og krav om erstatning.

I klagen anførte de at de fikk tildelt leilighet helt nederst på Rio Piedras med en liten overbygget veranda og at havutsikten var begrenset.

Ble ikke avkrevd prisforskjell

Fordi TUI sa nei til kravet om erstatning, havnet saken i klagenemnda for pakkereiser.

TUI har overfor nemnda gjort det klart at tilbudet om å bytte hotell ikke var annet enn det – et tilbud. Det opprinnelige hotellet var fortsatt åpent, og gjestene kunne derfor velge å bo der. Det gjorde de ikke.

Overfor nemnda har TUI forklart at gjestene fikk en rabatt som tilsvarte 10 480 kroner fordi de fikk bytte til et bedre hotell, uten at TUI krevde dem for prisforskjellen.

Klagenemnda har enstemmig avvist gruppens krav om kompensasjon. Den viser i sin beslutning til at det var bestilt to 2-roms leiligheter med havutsikt og markterrasse på Riosol.

«Fikk det som var bestilt»

Her er det ingen ekstra kostnad for stor balkong eller terrasse, noe de fleste leilighetene likevel har.

Dette stilte seg annerledes på Rio Piedras hvor det både er store og mindre balkonger og det må betales ekstra for leiligheter med store balkonger.

– Klager fikk ikke merkostnad ved hotellbytte og fikk en rabatt på 10 840 kroner da det nye hotellet er et dyrere hotell enn det klager opprinnelig hadde bestilt. Etter nemndas vurdering har klager fått det han har bestilt og det foreligger ikke grunnlag for prisavslag, konkluderer nemnda.