«Vemodig å ta farvel med Boeing, men avløseren er god»

SAS rute 737 fra Stockholm til Oslo har nettopp landet. Dermed er det slutt på Boeing-fly i kommersiell drift i SAS. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Her har Boeing 737 landet for SAS for aller siste gang. Flyet i rute SK 737 tok av fra Stockholm og landet i Oslo klokken 21.19. Det var den absolutt siste avgangen med et Boeing-fly i kommersiell drift for SAS.

Om bord SK 737 (flysmart24):

– En litt vemodig hendelse, selvsagt. Boeing 737 har tjent oss godt i 25 år, og er en flytype som er perfekt til bruk i Norge med vårt utfordrende vær og klima. Men vi får en veldig god erstatter for Boeing-flyene, sier sjefspilot i SAS i Norge, Ludvig M. Lorentzen til flysmart24.

Boeing-erstatteren blir fly fra den europeiske flyfabrikken Airbus, og det er snakk om Airbus A320 som er en av fabrikkens bestselgere. Utseendemessig er de to flyene nokså like.

Full av flyentusiaster

Mange av de som var med på den siste turen var norske og utenlandske flyentusiaster og 737-fans som ville ha det på sin «fly-CV» at de var med på den aller siste Boeing-flyvningen i SAS sin historie.

Flyet ble etter landing i kveld, og etter at passasjerene var sluppet av, tauet inn i hangar. Der skal flyet sjekkes etter alle kunstens regler før det flys til Skottland for å bli malt om i fargene til selskapet som har kjøpt flyet.

Det dreier seg om det kanadiske flyselskapet Canadian North, som har tatt imot flere av de Boeing 737-flyene SAS har faset ut i høst.

– Det kommer nok tilbake til Oslo når det er ferdig malt. Så bærer det mot Edmonton-flyplassen, sier Lorentzen.

Ville ikke ta kaptein-setet

Lorentzen var selv med på den aller siste turen som gikk fra Stockholm-flyplassen Arlanda til Oslo Lufthavn søndag kveld.

I tillegg til å være sjefspilot flyr han også som kaptein i selskapet, og kunne som pilotenes sjef ha sikret seg kaptein-setet på denne siste flyvningen.

Det gjorde han ikke.

– Nei, jeg synes det virket mest rettferdig at de som egentlig var satt opp på denne flyvningen fikk den æren. Det å ta flyet hjem på siste tur er jo en helt spesiell jobb og den unner jeg de to som fikk den, sier sjefspiloten som har ansvaret for 440 piloter på SAS-basen i Oslo.

Fremme i cockpit satt kaptein Edward Jerejian og styrmann Aina Lokøy. Også de syntes det var litt trist at Boeing skal ut av flåten.

– Det har vært en fin opplevelse å få fly dette flyet. Men nå er det slutt. Litt vemodig, men samtidig fint at det kan markeres så hyggelig som i kveld, sier kapteinen.

Kaptein på siste Boeing-flyvning i SAS, Edward Jerejian og styrmann Aina Lokøy. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det blir ingen storstilt feiring på dem:

– Jeg ska ta meg et ekstra stykke kake i kveld, sier Jerejian. Lokøy skal hjem til familien. Begge skal nå over til en større flytype. De skal begge sjekkes ut på Airbus A330.

Sjefspilot Lorentzen skal fly maskinen over til Canada i begynnelsen av januar, når flyet skal overleveres til de nye eierne.

Varte i nesten tre timer

Den siste avgangen søndag fikk selvsagt rutenummer SK 737, med avgang fra terminal 5 på Arlanda. Flyet hadde kommet fra Oslo, og returnerte til Gardermoen igjen etter en kort snuoperasjon.

Turen til Gardermoen skulle normalt ha tatt en times tid, en strekning SAS flyr mange ganger om dagen.

Men dette var absolutt ingen vanlig tur. Den tok nær innpå tre timer. Landing skulle ha vært 20.40, men skjedde ikke før 21.19.

I stedet for å fly rett vestover, tok Dag Viking en liten runde over det som har vært flyets hjemmemarked siden det kom til SAS i 2007.

Laget 700-tall

Flyet satte kursen over det sørlige Sverige, før det satte kursen mot Kastrup. Der hadde selskapet fått tillatelse til å foreta en lavtflyvning over den danske hovedflyplassen.

Deretter satte det kursen nordover, men ikke rett til Gardermoen.

På vei mot Oslo hadde selskapet også fått tillatelse til å slå av flyets transponder, som forteller om flyets posisjon, kurs, høyde og fart. Det skjedde litt sør for Larvik.

Ved å kople ut transpondere i noen minutter kunne pilotene fly slik at det ble formet et 700-tall – til ære for de mange som fulgte denne spesielle flyvningen på Flightradar24.

Champagne i glassene

– 700-tallet ble valgt fordi Dag Viking er et Boeing 737-fly av typen 700. Det er en grunn til at vi ikke laget en formasjon som viste 737. Det er rett og slett vanskelig å få til 3-tallet, forklarer Lorentzen.

Sjefspilot Ludvig Lorentzen i SAS sier han vil savne Boeing 737 i SAS, men mener at arvtakeren, Airbus A320, er en god erstatter. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Alle billetter ble solgt som Plus-billetter, til en pris av 1 737 kroner. Alle fikk en liten gavepakke før de gikk om bord. Det ble også servert champagne til alle reisende om bord.

Da det ble kjent at denne avgangen vile bli den siste Boeing-flyvningen for SAS, gikk det ikke mer enn halvannen time før hele flyvningen var helt utsolgt.

Måtte droppe vannportal

Planen var også å gi flyet en skikkelig vannportal da det landet på Oslo Lufthavn, slik man pleier ved viktige anledninger.

Men det var ikke mulig denne søndags kvelden. Fordi:

Det var meldt minus 6 grader og det hadde falt snø på flyplassen.

Da fryktet man at vannet fra brannbilene skulle fryse på asfalten og skape glatte forhold for andre fly. Det gjorde at den delen av planen måtte skrinlegges.

Fakta om LN-RRB

Boeing-flyet har registreringsnummer LN-RRB og skal til Edmonton og Canadian North som de andre 737ene SAS har faset ut i høst. Dette er LN-RRB:

  • LN-RRB har fløyet litt over 3 000 000 passasjerer i løpet av sin tid med SAS.
  • Første dag i trafikk hos SAS var 30. juli 2007.
  • LN-RRB har fløyet over hele Europa, men ruten den har operert mest er TRD-OSL, som den har operert nesten 1 600 ganger.
  • Da LN-RRB landet på OSL i kveld var det landing nummer 31 499.
  • Da har den vært i lufta i over 4 år (1760 dager).