Det norske langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways er nå godt inne i sitt andre driftsår, og har etter hvert etablert seg i flere markeder.
Selskapet sliter imidlertid med å få fylt flysetene sine. Passasjertallet er mer enn halvert på bare én måned.
I november hadde selskapet en fyllingsgrad på 61 prosent. Det betyr at seks av ti seter var solgt av det tilbudet selskapet la ut i markedet.
Lavt for lavprisselskap
Dette er ned fra 75 prosent, som selskapet hadde i oktober.
61 prosent anses som lavt for et lavprisselskap, som Norse markedsfører seg som. Så er også november en av årets aller svakeste trafikkmåneder i flybransjen.
Tallene for november viser ellers at selskapet fløy 48 800 passasjerer denne måneden, det er en nedgang fra 102 400 i oktober.
Det innebærer en reduksjon på hele 52 prosent.
Redusert program
Adm. dir. og hovedeier i Norse, Bjørn Tore Larsen, forklarer nedgangen med at den viser at trafikkprogrammet i den første vintersesong-måneden er redusert, fra 400 avganger i oktober til 240 avganger i november.
– November måned representerer full overgang til vinterprogrammet vårt. Da har vi redusert antall opererte flyvninger i tråd med etterspørselen. Vi har økt fokuset på charter- og utleiemuligheter for flyene våre. Samtidig har vi fortsatt med å operere alle oppsatte flyvninger gjennom hele måneden. Det innebærer en regularitet på 100 prosent. Det er ledende for bransjen, sier Larsen.
God punktlighet
Selskapet hadde en punktlighet på 85 prosent i november, noe som er svakt opp fra oktober. Da var den på 83 prosent.
November-tallene betyr at mer enn åtte av ti fly ankom i rute.
Flyene ankom da sine bestemmelsessteder ikke mer enn maks 15 minutter forsinket. Dette er internasjonal standard for beregning av punktlighet.