Flyet var for tungt – 50 passasjerer måtte gå av

Norwegian-flyet fra Oslo til Svalbard ble omdirigert til Tromsø. Der måtte 50 passasjerer forlate flyet. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Turen til Longyearbyen ble lang for et femtitalls frivillige passasjerer hos Norwegian. De aksepterte å gå av i Tromsø for å gjøre flyet lett nok til å kunne lande på Svalbard.

De ble angivelig lovet en kompensasjon fra Norwegian, fordi de sa seg villige til å stå over flyvningen slik at flyet kunne fortsette fra Tromsø til utposten i nord.

De reiste til Longyearbyen med et senere fly, og kom frem seks timer senere enn opprinnelig planlagt.

Godtok ikke tilbudet

Men kompensasjonen de ble lovet, viste seg etterpå å være dekning av mat og drikke på 480 kroner i de timene de måtte vente på flyplassen i Tromsø.

En av de reisende godtok ikke å bli avspist med så lite. Han krevde i stedet EU-kompensasjon på 400 euro fordi de forlot flyet og kom frem senere enn tre timer etter ruteplanen.

Dette kravet sa Norwegian blankt nei til, og dermed har saken havnet i flyklagenemnda. Det var et smart grep av mannen, for nemnda har nå vurdert hans krav.

Flyet var for tungt

Saken har sin opprinnelse i dagene før nyttår i fjor.

Direkteflyet fra Oslo til Longyearbyen gikk, ifølge selskapets forklaring til nemnda, forsinket fra Gardermoen.

Det ble etter hvert omdirigert til flyplassen i Tromsø. Selskapet hadde funnet ut at flyet var for tungt lastet til å kunne lande på den glatte rullebanen i Longyearbyen.

Ville ikke gå frivillig

Derfor ble det nødvendig å sette av 50 passasjerer.

Ifølge klageren ble passasjerene spurt om det var noen som ville gå av flyet frivillig. Det var det ikke.

Deretter gjentok en av pilotene anmodningen. Han sa at de som gikk av ville få en kompensasjon fra Norwegian og kunne bli med et fly som skulle til Longyearbyen litt senere på kvelden.

Da reiste 50 personer seg og forlot flyet, slik at det kunne ta av mot nord.

Krevde erstatning

De som gikk av, kom seks timer senere til Longyearbyen enn de skulle.

Derfor krevde en av dem kompensasjon i henhold til EUs regler, en sum på 400 euro eller nesten 4 500 norske kroner.

Dette avviste Norwegian og viste til bestemmelser i EUs forordning. Den sier at kravet om erstatning frafaller hvis en forsinkelse er forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som var utenfor flyselskapets kontroll.

Forklarte med dårlig vær

Norwegian mente at det dårlige været var en slik omstendighet, og som gjorde at reisende ikke hadde krav på kompensasjon ut over det å få dekket mat og drikke i ventetiden.

Det argumentet kjøper ikke flyklagenemnda. Den mener at mannen har krav på 400 euro.

Dette fordi nemnda mener at det i dette tilfellet dreide seg om en situasjon der en passasjer ble nektet ombordstigning.

Annen definisjon

Dette er en definisjon som kommer til anvendelse hvis reisende blir avvist ved innsjekk til tross for at vedkommende møter frem i henhold til bestemmelsene. Eller at det fins andre forhold som gjør at vedkommende ikke kan tas med, for eksempel medisinske eller sikkerhetsmessige forhold.

Nemnda konstaterer at Norwegian har forklart avslaget med dårlig vær, men mener mannen har et krav fordi han ble nektet ombordstigning.

Flyklagenemnda mener at selskapet ikke har sannsynliggjort at de hadde rimelig grunn til å nekte klager å være med flyet videre, og at mannen har krav på 400 euro i erstatning.