Det nye norske flyselskapet Norse Atlantic Airways satser på langdistanse-ruter til Nord-Amerika og Asia. De har ingen planer om å satse på sol-turisme på de litt lengre rutene i Europa.
Etter hvert som selskapet har utvidet sitt rutenett, har det også droppet mange storbyruter på vinterstid.
Selskapet har i stedet valgt å prioritere reisemål som kan by på sol og varme for kundene.
Sol og varme
Fra Oslo har det betydd ruter til Thailand og Miami om vinteren, mens New York og Los Angeles er satt på pause.
Fra London har selskapet satset sterkt på Karibia, mens letingen etter nye «sol- og varme»-ruter fortsetter.
På den bakgrunn har mange lesere av flysmart24 etterlyst en satsing fra Norse på de litt lange reisemålene innen Europa, hvor etterspørselen er stor og der prisene holder seg høye.
Hva med Kanariøyene?
Gran Canaria har vært konkret trukket frem som en destinasjon som kunne passe for en lavprisoperatør som Norse, og flytypen Boeing 787 Dreamliner.
Men kommunikasjonsdirektør Philip Allport i Norse er overfor flysmart24 klar på at dette ikke er en aktuell rute for selskapet nå:
– Nei, dette er ikke en rute vi vurderer for øyeblikket, skriver Allport kortfattet i en epost.
Hemmelige planer
Det er ikke uvanlig at flyselskap holder fremtidige rutesatsinger hemmelige, og ikke vil kommentere de mange spørsmålene de stadig får om nye ruteplaner. Allport stenger ikke døren helt for en slik rute.
Norse er imidlertid skapt for å drive langdistansetrafikk, og bygger seg opp som det fra en rekke hovedsteder i Europa.
Det er satsing mot USA som er viktigst for selskapet, og siste nytt på den fronten er åpningen av en ny rute fra den greske hovedstaden Athen til nettopp New York.
Mange ruter
Da har Norse ruter til denne verdensmetropolen fra Oslo, London, Paris, Berlin, Roma og Athen.
I USA lander selskapet også i New York, Los Angeles, Orlando, Boston og Washington. Dessuten på Jamaica og Barbados i Karibia.
Hovedsatsingen skjer fra London Gatwick, og siste rute det spekuleres i for Norse derfra er til Las Vegas.