Reise-alarm: – Mange føler seg lurt etter et legebesøk

Forsikringsselskap advarer mot dyre lege- og sykehusbehandlinger blant annet på Kanariøyene. Her fra Puerto de Mogan på Gran Canaria. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Landets største forsikringsselskap på skade, Gjensidige, betalte ut 417 millioner kroner i erstatninger i forbindelse med nordmenns reiser i fjor.

Dette er 16 prosent mer enn året før. Nordmenn med god økonomi blir et lett bytte for leger og sykehus som ser muligheten til å tjene ekstra på behandlinger.

De fleste skader dreier seg om tyverier og bortkommet reisegods, og om erstatninger i forbindelse med forsinkelser i transport.

Advarer mot dyre behandlinger

Men en stor økning gjelder også sykdom. Der har det vært en kraftig økning i antall saker, fra 10 200 i 2022 til 11 700 i fjor.

Gjensidige advarer nå norske kunder mot å la seg lure av kostbare behandlinger i utlandet, og det kan også i verste fall koste kunden store summer som må dekkes av egen lomme:

– Hvert år får forsikringsselskapene mange henvendelser fra kunder som føler seg lurt etter et legebesøk, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige til flysmart24.

Enorme regninger

De blir utsatt for overbehandling, og ser det først i etterkant.

Han forteller om flere tilfeller av legebesøk i Tyrkia, Egypt og Kanariøyene som har endt med enorme lege- og sykehusregninger:

– Når ferien går sydover, er det ikke bare i den lokale basaren man risikerer å betale en hel del mer enn man egentlig burde. På det lokale legekontoret som ligger like i nærheten eller er blitt anbefalt av hotellet, kan man risikere å bli presentert for en voldsom regning etter endt behandling. Behandlingen trenger heller ikke å ha vært særlig omfattende eller tidkrevende. I verste fall kan det i noen tilfeller føre til at man også risikerer å måtte betale det meste fra egen lomme, forteller han.

Nordmenn lett bytte

Rysstad forteller at grunnen til at dette skjer er at leger og sykehus i utlandet vet at norske turister ofte har god økonomi.

– Alt fra hoteller, agenter, ambulanseservice, leger og sykehus vil ha en bit av kaken om en turist blir syk. Derfor kan syketransport og behandling bli svært dyrt. Derfor skal en alltid kontakte forsikringsselskapet om en er blitt syk og trenger lege. Dette gjelder uansett om det er en «liten og mindre sykdom» eller noe mer alvorlig, sier han.

Dette er anbefalingen

Forsikringsselskapet kan da styre kunden til et sted der selskapet er sikker på at kunden får god behandling, og vil få dekket utgiftene over forsikringen.

– I mange tilfeller kan de også bestille transport til behandlingsstedet. Som tilbyder av reiseforsikring har Gjensidige og de andre selskapene et nettverk av klinikker og leger som vi har god erfaring med og kan stole på, sier Rysstad.