Norwegian har lagt en plan for å redusere antall innsjekkede kofferter som ikke kommer frem med samme fly som passasjeren.
Prisen for slike forsinkelser er nemlig høy. Konsernsjef Geir Karlsen har satt en prislapp på 1 500 kroner for hver forsinket bagasje.
Derfor har selskapet satt i gang en kampanje for å redusere antallet forsinkede bagasjer, som må ettersendes til passasjeren på reisemålet. Noen bagasjer dukker aldri opp igjen.
Antallet skal ned
I dag er 4 av hver tusen koffert forsinket. Målet er å halvere dette tallet, ifølge Karlsen.
– Dette er en kontinuerlig prosess for oss, sier kommunikasjonssjef i Norwegian, Charlotte Holmbergh, til flysmart24.
Hun sier at selskapet allerede har klart å redusere antallet uregelmessigheter med flybagasjen med 30 prosent, og har et mål om en ytterligere reduksjon med 30 prosent.
Merkingen
– Hvor mener dere årsaken til forsinket bagasje ligger – hos kunden, flyplassen eller hos handlingselskapet?
– Det er ulike årsaker til at bagasje ikke kommer med planlagt avgang, men generelt er det større risiko ved transferreiser for at bagasjen blir forsinket, sier Holmbergh.
Hun legger til at dette er noe som også blir bekreftet i internasjonale statistikker.
Sjekker inn bagasje selv
– Dessverre kan også manglende merking, for sent innsjekket bagasje og bagasjebeltestopp føre til at bagasjen blir forsinket. Det som er viktig er at kofferten er skikkelig merket, slik at vi raskt kan sende bagasjen videre, sier hun.
Hun sier også at selskapet har fokus på de selvbetjente innsjekkingsautomatene. Der skal de reisende selv utstyre bagasjen med bagasjelapper og sørge for at merkingen blir riktig utført.
Kan ha sin pris
Dette er en automatisering som har blitt gjennomført for å sikre betydelige effektiviseringer og innsparinger for både Norwegian og alle andre flyselskaper.
Denne besparelsen kan ha sin pris ved at reisende ikke er påpasselig nok med at de fester bagasjetagene riktig, med fare for at de faller av eller er uleselige av andre grunner.
– Dette er ett av flere områder vi jobber med. Det er viktig at kunden alltid forsikrer seg om at bagasjelappen er forsvarlig festet og at bagasjen har navn og telefonnummer til eier, sier Holmbergh.