Det norske lavprisselskapet Norwegian svinger seg opp helt opp i toppen i en ny britisk kåring av det beste flyselskapet for 2024.
Det er forbrukerorganisasjonen Which? som står bak rangeringen, og har vurdert alle flyselskaper som er sentrale for landets forbrukere på kortdistanse.
Den er basert på reisendes egne erfaringer, og omfatter deres erfaringer med 22 ulike selskaper og ut fra over 10 000 ulike flyreiser.
Danker ut storheter
Det er britenes eget lavprisselskap, Jet2, som går helt til topps. På andreplass følger Icelandair, og som en god nummer tre kommer Norwegian.
Den plasseringen betyr at Norwegian danker ut velrenommerte selskaper som Turkish Airlines, British Airways, Lufthansa, Iberia og KLM.
SAS er i denne rangeringen plassert på en 11. plass, bak sin nye og kommende partner Air France.
Dette er vurdert
Selskapene har blitt vurdert ut fra en hel rekke forhold:
De har blitt sjekket i forhold til punktlighet, muligheten for å avbestille i siste liten, benplass, kundeservice, ventetid ved ombordstigning, pris og utvalg av mat- og drikke, renhold samt sittekomfort.
Topp på kundeservice
De reisende har fått rangere selskapene ut fra den servicen og komforten de tilbys, men Which? skriver i sin presentasjon at det også er viktig å ta med kundenes erfaringer hvis noe går galt. Hvor raskt fikk de hjelp, og var de fornøyd med måten problemene ble løst på?
Norwegian kommer godt ut her – selskapet scorer fem stjerner på kundeservice, fire på renhold, men bare tre stjerner på sittekomfort.
Mens vinneren Jet2 har en kundescore på 81, har Icelandair og Norwegian begge 74. Islendingene har bedre score på blant annet renhold og sittekomfort.
De 10 beste
Her er Which? sin rangering av de beste flyselskapene, og tallet bak selskapsnavnet forteller hvilken kundescore de enkelte selskap oppnår. Tallet angir hvor stor andel av deltakerne som vil anbefale selskapet til andre reisende:
- Jet2, Storbritannia – 81 pst.
- Icelandair, Island – 74 pst.
- Norwegian, Norge – 74 pst.
- Turkish Airlines, Tyrkia – 73 pst.
- Loganair, Skottland – 72 pst.
- Swiss, Sveits – 71 pst.
- Finnair, Finland – 68 pst.
- TAP Air Portugal, Portugal – 67 pst.
- Aer Lingus, Irland – 66 pst.
- Air France, Frankrike – 65 pst.
Her ligger SAS
På de neste plassene følger så SAS med en kundescore på 64 prosent, greske Aegean Airlines med 63 prosent og nederlandske KLM med 62 prosent.
Helt i bunnen av undersøkelsen kommer de to lavpriskonkurrentene Wizz Air, med Ryanair helt i bunnen.
De får begge bare 1 stjerne for kundeservice og sittekomfort, og 2 sterner for mat- og drikketilbud og for renhold om bord.
Falmet storhet
Which? har også laget en egen kategori for langruteselskaper.
Her er det Singapore Airlines som topper listen. De to andre plassene på pallen tildeles Dubai-baserte Emirates og britenes Virgin Atlantic.
Det er verdt å merke seg at British Airways, en gang en storhet innen luftfart, havner i bunnsjiktet både i klassen for kortdistanse-selskaper og i langdistanse-kategorien.