Fra 1. september inntrer det et tidsskille for SAS. Fra da av vil selskapet innlede samarbeid med en hel rekke nye flyselskaper, i Europa og globalt.
Dette samarbeidet vil trolig også endre rutetilbudet fra norske lufthavner, både til Europa og oversjøisk.
Dette skjer fordi SAS bytter flyallianse.
Hemmelige forhandlinger
Som følge av at SAS har fått nye deleiere, skal selskapet forlate verdens største flyallianse, Star Alliance, til fordel for den mye mindre alliansen Skyteam.
Hvilke endringer som kommer, er noe som diskuteres i hemmelige forhandlinger for tiden.
Når flysmart24 stiller spørsmål om flere konkrete forhold i det fremtidige samarbeidet, svarer pressekontakt Joachim Sponheim i SAS dette:
Mange nye selskaper
– På nåværende tidspunkt pågår det konfidensielle forhandlinger. Jeg har av den grunn dessverre ikke mulighet til å besvare noen av spørsmålene, ut over at det er kommunisert til pressen tidligere, heter det i meldingen.
Der het det at det skulle bli flere reisemål, og at bonusprogrammet skulle fortsette stort sett som før. Ingen detaljer om nye reisemål.
Den største forandringen blir at SAS skal samarbeide med helt nye flyselskaper i Europa og globalt.
Farvel til venner
SAS må si farvel til selskaper som Singapore Airlines, United Airlines, Turkish Airlines, Lufthansa, Swiss Air Lines, Aegean Airlines og TAP Air Portugal.
I stedet rykker en hel rekke andre selskaper inn på samarbeidsarenaen. Det mest iøynefallende med disse, er imidlertid at bare et par har ruter til Oslo og det øvrige Norge. I alle fall inntil videre.
Så, hvem er så disse nye selskapene som nordmenn skal få et enda tettere forhold til?
Dette blir de nye
Skyteam består av 19 ulike flyselskaper. Dette blir de viktigste selskapene for SAS sitt samarbeid fra 1. september:
KLM, nederlandsk flaggselskap som er velkjent for de fleste norske flyreisende. Har allerede ruter til hovedknutepunktet Amsterdam Schiphol fra Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Kristiansand og Ålesund.
Air France er det andre selskapet i Air France-KLM konsernet. Har ruter fra Charles de Gaulle-flyplassen i Paris til Oslo, Bergen, Evenes og Tromsø.
Et av verdens største
Air Europa har base på Palma-flyplassen på Mallorca. Selskapet kan komme til å forlate Skyteam, siden selskapet er i ferd med å bli kjøpt opp av det spanske nasjonale selskapet Iberia.
Delta Air Lines er et av verdens største med base i Atlanta i USA. Har solid rutetilbud mellom USA og Europa. Som en følge av samarbeidet åpner SAS direkterute til Atlanta senere i år.
Tarom Romanian Air Transport, har ikke rute til Norge. Selskapet ble stygt herjet under pandemien, og opererer rundt 50 ruter i dag.
Restene av Alitalia
Czech Airlines er Tsjekkias nasjonale flyselskap, og har sin hovedbase på Ruzyně lufthavn utenfor Praha. Det hadde tidligere rute fra Gardermoen til Praha, men den ruten opphørte for mange år siden.
ITA Airways er et selskapet som ble dannet på restene av det økonomisk skakkjørte Alitalia. Har heller ingen rute til Norge.
Korean Air er kjent i Norge for flyfrakt av sjømat, og har sommercharter mellom Seoul og Gardermoen. Det hører til i Sør-Korea, og flyr til over 100 destinasjoner over hele verden.
Sørøst-Asia
China Airlines er fra Taiwan og opererer ruter til Sørøst-Asia, Europa, noen øyer i Stillehavet, USA og nordlige og vestlige Asia.
China Eastern er Shanghai-basert og har sin hovedvirksomhet på flyplassen Shanghai Hongqiao internasjonale lufthavn. Selskapet har hatt rute til Stockholm.
Xiamen Airlines, også kinesisk, opererer en flåte på over 150 fly og har et nettverk som dekker Kina, Sørøst- og Nordøst-Asia, samt Europa, Australia og Nord-Amerika.
Midtøstens store
MEA Middle East Airlines i Libanon er et av de største flyselskapene i Midtøsten-regionen. Det opererer 32 internasjonale destinasjoner fra Beirut til Europa, Midtøsten og Vest-Afrika.
Garuda Indonesia er det nasjonale flaggselskapet i Indonesia, og er et av de ytterst få av verdens flyselskaper som kan smykke seg med Skytrax-ratingen «5 stjerners flyselskap.»
Virgin Atlantic har hovedkontor i London, og ble grunnlagt av gründer Sir Richard Branson i 1984. Eneste norske aktivitet er fraktrute fra Evenes til New York.
Ledende i Sør-Amerika
Aerolíneas Argentinas er ledende i Sør-Amerika og tilbyr flyvninger til 20 internasjonale destinasjoner i Amerika og Europa, i tillegg til et omfattende rutenett i Argentina.
Aeromexico er, som navnet tilsier, fra Mexico og opererer rute til 43 destinasjoner i Mexico og 45 internasjonale destinasjoner fra Mexico.
Vietnam Airlines er flaggskipet i Vietnam og omtaler seg selv som en ledende transportør i Sørøst-Asia. Selskapet har 21 innenlandske og 29 internasjonale destinasjoner.
Kenya Airways er et ledende afrikansk flyselskap som betjener 42 destinasjoner over hele verden, inkludert 35 i Afrika.
Saudi Arabian Airlines (Saudia) er flaggskipet i Saudi-Arabia. Selskapet ble etablert i 1945 og er et av Midtøstens største flyselskaper.