Norwegian legger stadig frem gode passasjertall. Flere passasjerer betyr også økt mersalg til passasjerene.
Da selskapet la frem regnskapet for årets første kvartal, viste dette salget svært positive tall.
Nå utvider Norwegian dette salget med nye tilbud.
Betaling fra de reisende
I 2023 omsatte Norwegian for 603 millioner kroner i de tre første månedene. I år vokste dette salget til vel 730 millioner kroner. Det er en økning på over 20 prosent.
Dette dreier seg om inntekter fra alt de reisende trenger i tillegg til billetten:
Bagasje, setereservasjon, servering og nettverk.
– Vi jobber kontinuerlig med å forbedre tilleggsproduktene, sier senior kommunikasjonsrådgiver Eivind Hammer Myhre i Norwegian til flysmart24.
Nyhet godt mottatt
Et av de ferskeste nyhetene fra Norwegian er forenkling av muligheten til kjøp av ekstra-tjenester. Tidligere har slike kjøp måttet foretas i god tid før reisen.
Nå kan de reisende bestille og betale for bagasje, sete, fast track og priority boarding i samme prosess som når man sjekker inn i automat.
– Det har blitt godt mottatt blant passasjerene, sier Hammer Myhre som forteller at tilbudet om ekstra-tjenester skal utvides:
Nye tilbud
– Vi har pågående testprosjekter på nye forhåndsbestillinger av måltid og forhåndsbestilling av duty-free-varer. Dette skal gjøre reisen mer sømløs for kundene våre, sier han.
For flyselskaper, og i særdeleshet lavprisselskapene, er disse inntektene svært viktige.
Prisen på basisbilletten holdes nede ved at alle tilleggstjenester er gjort valgfrie.
Tilleggssalget, eller ancillary revenue som det heter på fagspråket, er viktig for å maksimere inntekten fra hver enkelt passasjer.
Mer enn billettinntektene
For Europas største og mest lønnsomme flyselskap, Ryanair, skrev en tredjedel av omsetningen i 2023 seg fra dette salget.
For konkurrenten Wizz Air var andelen enda større.
Selskapet hadde før pandemien faktisk større inntekter av tilleggssalget enn det selskapet tok inn i billettinntekter.
En positiv forskjell
For Norwegian betød dette at hver enkelt passasjer i første kvartal handlet ekstra for 173 kroner, mot 158 kroner i samme tidsrom i fjor.
– I Norwegian så jobber vi helhetlig med inntektene. Det vil si at billetter og tilleggsprodukter jobbes med i et totalperspektiv som omhandler bundling (kjøp av et produkt innebærer kjøp av et annet. red. anm.), pris, nettverkssammensetning, forbedring av eksisterende produkter og nye produkter. Alt i alt jobber vi med å gjøre dette tilbudet best mulig for kundene, slik at det oppleves som en positiv forskjell, sier Hammer Myhre.