Det er i år 40 år siden det som i dag er Europas største flyselskap, irske Ryanair, gikk på vingene for første gang.
Den gang var det med en svært liten satsing: Det startet med en daglig rute som gikk fra den irske havnebyen Waterford til Gatwick-flyplassen utenfor London.
Tiden etter starten i 1984, er historie.
I dag er selskapet Europas desidert største og også et av verdens største lavprisselskaper. I fjor fraktet de svimlende 169 millioner passasjerer, og London Stansted er deres hovedbase.
Sjokkerte nordmenn
Det var ikke mye som minnet om den storhetstiden da Ryanair 13 år etter oppstarten inntok det norske markedet.
Det skjedde 3. november 1997, da selskapet sjokkerte norske passasjerer med billettpriser ned til 990 norske kroner for to personer, tur/retur Torp London.
Det var en uhørt lav pris den gang da SAS tok tusenvis av kroner for å fly fra daværende Fornebu til London Heathrow.
Ingenting «gratis»
Ikke nok med det.
Med Ryanairs inntreden fikk nordmenn også den første smaken på det som senere har blitt hovedmodellen for flyreiser senere:
Det var nytt at prisene ble oppgitt bare én vei. Skulle vi ikke hjem igjen kanskje? Senere har det blitt normalen.
Dessuten – billettprisen var betaling kun for flysetet. Så kom alt annet i tillegg, i første omgang bagasje.
Det var heller ingen «gratis» servering å få over Nordsjøen, slik nettverkselskapene som SAS og British Airways hadde innbakt i billettprisen.
Aftenpostens erfarne luftfartsmedarbeider, Cato Guhnfeldt, var med på den første flyvningen fra Sandefjord.
Fulle fly fra Norge
Det ble en god start for selskapet.
Den første avgangen kom fullstappet fra London til Torp, og returnerte med 100 passasjerer – i et «litt slitt fly» som hadde 120 seter, fortalte Guhnfeldt.
Om bord var blant andre det som fortsatt er selskapets eksentriske toppsjef, Michael O´Leary.
Guhnfeldt kunne fortelle at det var en annerledes stemning om bord blant de glade passasjerene som hadde sikret seg billetter til London, for det som den gang fortonte seg som fantasi-billig:
– Knapt noe rutefly hadde lettet fra norsk jord med så mange medbrakte matpakker om bord som dette Ryanair-flyet, skrev han.
Gjorde reise mulig
Folk hadde nemlig fått med seg at det ikke var mat å få kjøpt om bord – kun øl, vin og brennevin.
Men det spilte ingen rolle. Den lave billettprisen hadde gitt folk en mulighet til å reise, noe som de ikke ville ha hatt mulighet til ellers, kunne avisen fortelle.
Den sparsommelige bevertningen har også endret seg kraftig siden den gang.
I dag står salg av mat, drikke og ande valgfrie tjenester for rundt 25 prosent av selskapets samlede inntekter.
Fortsatt hovedflyplass
Torp Sandefjord Lufthavn er fortsatt Ryanairs hovedflyplass i Norge.
Det har lufthavnen blitt etter at Ryanair stanset sin eneste virkelige store enkeltsatsing i Norge. Det skjedde da flyselskapet i 2009 etablerte rute på det som da var Moss lufthavn Rygge.
Dette var starten på en ruteaktivitet som etter hvert ble en stor satsing, og som gjorde Rygge til selskapets eneste norske base.
Advarte – la ned
Som kjent ble hele denne satsingen avviklet i 2016, da den daværende Solberg-regjeringen gjeninnførte passasjeravgiften for luftfarten.
Ryanair gjorde det tidlig klart at en slik avgift ville bety nedleggelse av den norske basen. Det var ingen tom trussel. Selskapet gjorde som de sa, la ned i Moss og flyttet ruter til Oslo Lufthavn og Torp.
Det førte også til at Rygge ble nedlagt som sivil flyplass.
Ryanair opererer i dag kun fra Oslo Lufthavn og Torp Sandefjord Lufthavn.