Da mor og barn skulle fly med SAS fra Trondheim til Monastir i Tunisia, opplevde reisefølget å bli kastet av SAS-flyet før avgang.
Moren hevdet at årsaken var at det ene barnet begynte å gråte og ikke var til å stoppe. Dette gjorde at kapteinen beordret dem av flyet.
Saken havnet etter hvert i flyklagenemnda.
Fullt medhold
De reisende fikk da fullt medhold at de hadde krav på både erstatning på 21 000 kroner for å ha blitt nektet å komme med flyet.
Dessuten hadde de krav på å få alle billettpengene tilbake, over 28 000 kroner. Reisen gikk i vasken, de tre reiste ikke til Tunisia.
Normalt følger SAS beslutninger i nemnda. Men, ikke denne gang. Nå nekter SAS å rette seg etter nemndas vedtak, og vil heller ikke utbetale fem øre av de pengene nemnda mente de skulle.
Ble uriktig behandlet
Da saken ble behandlet av flyklagenemnda var imidlertid SAS helt taus.
Selskapet unnlot å gi sin versjon av saken til nemnda, til tross for at de ble anmodet om dette.
Behandlingen i nemnda endte med at den forholdt seg til passasjerens forklaring, og moren og hennes to barn fikk medhold i at de var blitt uriktig behandlet.
Tilkjent erstatning
Erstatningen etter EUs regler for å bli nektet å fly var på 600 euro for hver av de tre, samt tilbakebetaling av billettene på 28 500 kroner.
SAS hadde overfor moren tilbudt dem bonuspoeng som erstatning, men dette avslo kvinnen.
Flylagenemnda var klar i sin beslutning etter hendelsen:
Så reagerte SAS
Det var først etterpå, da vedtaket i flyklagenemnda ble omtalt i flysmart24, at SAS reagerte:
Da kom det en forklaring der SAS hevdet at årsaken til at de tre ikke fikk bli med flyet, var at en av de aktuelle passasjerene nektet å ta på seg sikkerhetsbeltet.
Dette til tross for at kabinpersonalet informerte om at dette var påbudt. Derfor besluttet flyets kaptein at de måtte forlate flyet før avgang.
Uenig
En talsperson for SAS sa at man skulle vurdere klagenemndas beslutning i lys av deres egen oppfatning av hendelsesforløpet.
Nå har den vurderingen kommet.
Det skjer i form av en setning på flyklagenemndas nettside. Der blir vedtak som flyselskap nekter å følge omtalt:
– SAS er uenig i fremstillingen i saken, heter det kort og der nemnda også anfører at SAS ikke ga tilsvar i saken før saken ble behandlet i nemnda.
flysmart24 har bedt SAS om en utdyping av selskapets standpunkt.
Betaler ikke
Beslutningene i flyklagenemda er ikke juridisk bindende. Derfor kan et flyselskap rett og slett avstå fra å følge vedtak hvis man er uenig i konklusjonen.
Denne retten har SAS benyttet seg av i denne saken.
Det innebærer at SAS ikke betaler ut erstatning til de tre reisende, og vil heller ikke tilbakebetale billettpengene for reisen som ikke ble noe av.