Studie av flyselskap: Vennlige ansatte viktigere enn pris

Amerikanske Delta Air Lines er snart en partner for SAS. Selskapet er det best likte i USA for tiden. Foto: Delta Air Lines

En amerikansk undersøkelse har avslørt hvordan flyselskapene skal opptre for å få suksess i markedet.

Det er statistikkselskapet JP Power som har foretatt undersøkelsen blant flyselskaper som daglig sliter med å opprettholde kundetilfredsheten.

Undersøkelsen baserer seg på svar fra nær 10 000 personer.

Positivt for de reisende

Studien viser at de topprangerte flyselskapene utmerker seg ved ganske enkelt å ha et vennlig personale som er hyggelige mot passasjerene sine.

Da det svenske flymagasinet Flygtorget.se omtalte undersøkelsen karakteriserte det oppskriften som «latterlig enkel.»

Når JP Morgan selv presenterer konklusjonen, ordlegger det seg slik:

– Det er mange aspekter ved den generelle flyreiseopplevelsen som flyselskapene ikke kan kontrollere. På ett område kan de imidlertid påvirke resultatet – det er den positive effekten som flyselskapets ansatte har på passasjerene, sier Michael Taylor, senior administrerende direktør for reise, gjestfrihet, detaljhandel og kundeservice.

SAS-partner best

Undersøkelsen er gjort i det nordamerikanske luftfartsmarkedet, og avslører også at en kommende SAS-partner er det best likte flyselskapet i USA for tiden.

USA er et av verdens mest konkurranseintense markeder med flere store flyselskaper som kappes om å vinne passasjerene.

Det å tilby enkle reiser og god passasjerbehandling er viktigere enn lave billettpriser, viser undersøkelsen.

Tjener på opplæring

Studien fortalte også at flyselskaper som investerte tungt i opplæring av ansatte og forsøkte å forbedre den generelle flyopplevelsen, var de med de mest fornøyde passasjerene:

Og hvilke selskap er de best likte i USA? Rapporten konkluderer slik:

De to store vinnerne var Delta Air Lines og Jet Blue når det gjelder reiser på business og første klasse, mens Southwest Airlines og Delta Air Lines rangeres best på økonomiklasse.

Best i norsk undersøkelse

Som flysmart24 kunne fortelle for et par dager siden, blir det årlig også gjennomført en norsk undersøkelse om hvilke bedrifter kundene er mest tilfreds med.

Det er Handelshøyskolen BI som utarbeidet Norsk Kundebarometer 2024. Her kom Flytoget opp som det best likte selskapet innenfor kategorien reise.

Blant flyselskapene var det Widerøe som kom best ut, fulgt av Norwegian og deretter SAS.