I dag innledes meklingen for de norske pilotene i Norwegian. – Streikefaren er stor, sier lederen for pilotene.
Innen midnatt natt til lørdag må partene være kommet til enighet, ellers vil Norwegian Pilot Union ta ut en del medlemmer i konflikt. Fly blir stående på bakken og konsekvensen for de reisende vil melde seg umiddelbart.
Partene som mekler består av Norwegian-pilotene og Parat på den ene siden, og ledelsen i Norwegian og NHO på den andre siden.
«Norwegian tjener penger»
Så langt har foreningen varslet streik for 17 medlemmer.
Men dette tallet kan raskt øke under meklingen, hvis pilotene ikke er fornøyd med fremdriften. I alt er det varslet plassfratredelse for 690 medlemmer.
Varslingsfristen for en opptrapping er fire dager.
– Selskapet vi jobber for tjener penger. Ledelsen innvilger seg høye lønninger og store bonuser. Gjennom tunge perioder og rekonstruksjon i selskapet har vi bidratt til vekst og overskudd. Nå er det tid for å tette lønnsgapet til kollegaer i selskapet som jobber på andre baser i Europa. Selskapet må innse at vi er en del av et europeisk arbeidsmarked, og vi må lønnes deretter, sier lederen for Norwegian Pilot Union, Alf Hansen.
Skyhøye lønnskrav
Det har forut for meklingen blitt kjent at det ligger solide lønnskrav i potten denne gangen.
Piloter, som tjener godt over 1 million kroner i året, har krevd ytterligere 500 000 i lønnsøkning over to år.
Hansen sier han er klar over at lønn blir et problem:
– Pilotlønningene er høye sammenlignet med norsk industriarbeiderlønn, men vi har gjennom flere år tapt i lønnskampen sammenlignet med det europeiske arbeidsmarkedet vi er en del av. Dette gapet mellom vår lønn og kollegaers lønn i Europa, også innenfor eget selskap, må vi gjøre noe med, sier Hansen.
Har godtatt lønnsfrys
Han sier at arbeidsgiversiden ikke forholder seg til noen norsk lønnsdannelse.
– Vi har gjennom mange år vært i en vanskelig økonomisk situasjon, der selskapet lenge sto i fare for å gå konkurs. Gjennom alle disse årene har vi akseptert lønnsfrys og marginal lønnsutvikling, også sammenlignet med norske arbeidstakere. Problemet vårt er at vi har tapt lønnsutvikling uansett hvem vi sammenligner oss med, sier Hansen.
Plotene har, i tillegg til lønn, også krevd endringer i arbeidstidsbestemmelsene. Pilotene vil ha mer fri når andre arbeidstakere har fri, det vil si i sommersesongen. Problemet er at da er også trafikken på sitt høyeste.