Med økende reising følger en av de stygge sidene ved ferielivet etter – de som lever av å svindle feriegjestene har sin høytid i disse dager.
Derfor har spanske myndigheter nå rykket ut med en kampanje for å gjøre turister som skal leie hotellrom eller feriehus oppmerksomme på hva de skal se etter for å hindre at de blir fralurt pengene og får en ødelagt ferie.
– Det var mange i fjor sommer som først oppdaget at de var blitt svindlet da de ankom feriestedet som de trodde de hadde leid. Det kommer garantert noen i år også, så snart skoleferien tar til, sier Bente Røstøen som eier det norske utleiefirmaet Mallorcautleie.no, til flysmart24.
Hun frykter også konsekvensen av at nordmenn i år er mer opptatt av pris på grunn av at alt er blitt dyrere hjemme også:
I klørne på svindlere
– Da er det lett å havne i klørne på svindlerne. Svindlerne kan dette og kommer med tilbud som er for gode til å være sann, men som kundene faller for, sier Røstøen.
Hun har drevet sommerhusutleie på Mallorca i mer enn 13 år, og kjenner bransjens mange sider svært godt.
Hun har mer enn en gang opplevd å måtte ta seg av også nordmenn som har blitt rundlurt på falske nettsider, som tilbyr billige sommerhus på populære destinasjoner.
Ikke sjelden oppdager ofrene at de har blitt lurt, først når de står foran døren til boligen de angivelig har leid for å tilbringe sommeren.
Alle pengene tapt
Da får de den brutale beskjeden at huset slett ikke er ledig og ofte aldri har vært tilbudt for utleie annet enn på svindlernes nettsider.
Alle pengene de har betalt inn på forskudd er tapt.
Røstøen forteller at det slett ikke er bare enkelt å gjennomskue svindelen:
– Vi hadde noen tilfeller i høst der folk hadde blitt svindlet av det de trodde var en bestilling gjennom bookingportalen Booking. Det var det ikke. Svindlerne blir mer og mer utspekulerte, sier hun.
Hun forteller om et konkret eksempel om akkurat denne svindel-metoden:
Kjente igjen huset
– Vi hadde en kunde som vi skulle forsøke å finne feriehus til. Mens vi holdt på med dette, så hadde han vært innom en utleieportal. Der hadde han funnet et hus på Alcudia-stranden som han likte, og som passet i pris, forteller Røstøen.
Hun kjente igjen huset med en gang hun så det.
– For dette huset har vi hatt for utleie i snart 12 år. For det første så var ikke huset ledig og prisen var satt til en brøkdel av den opprinnelige prisen. Mailadressen som var laget for å lure folk til å tro at dette kom fra Booking.com, var i stedet en mailadresse som liknet, forteller Røstøen.
Offer for hotell-svindel
Det er slett ikke bsre feriehus det svindles med. Også hotell-gjester er utsatte. Det var Røstøen selv vitne til da hun skulle sjekke inn på et hotell på Mallorca:
– I begynnelsen av oktober sto vi i resepsjonen på et hotell i Can Picafort på Mallirca og da kom det to kvinner som skulle sjekke inn. Plutselig hørte vi at resepsjonisten sa at det ikke lå inne noen bestilling fra de to. De forsøkte å bevise på alle mulige måter at de hadde bestilt og betalt til en bookingportal, men de kom ingen vei. Hotellet hadde ingen bestilling og det hadde heller ikke mottatt penger fra formidleren. De fikk derfor beskjed om at hvis de ville ha rom på hotellet så måtte de betale for rommet der og da, forteller Røstøen.
Hun synes synd i de to kvinnene som åpenbart hadde vært utsatt for svindel:
– Tenk å komme i en sånn situasjon. Ikke alle som har råd til å betale for et opphold to ganger, sier hun.
Gode råd mot svindel
I Spania har politiet, Airbnb og lokale utleiere gått sammen om å øke turistenes bevissthet rundt bestillingene og vise hvor lett det er å bli lurt.
Det dreier seg om, slik Mallorcautleie-eieren sier, at svindlerne satser på å lage klonede nettsider. De er ofte kliss lik originalen, som i de fleste tilfeller er fra Airbnb, Booking.com og andre kjente bestillingsportaler.
Det nasjonale politiet i Spania ber folk være nøye med hensyn til hvilke nettsider de klikker seg inn på.
De ber folk spesielt være obs på kombinasjonen billige leier og høye forskudd. Dette bør få alarmklokkene til å ringe.
Kom deg vekk fra nettstedet, dersom du under prosessen blir bedt om å forlate den plattformen du startet bestillingsprosessen på.