Salget av flybilletter går likevel ikke til himmels, slik flere reiseaktører har fremstilt det denne våren og sommeren.
Nå innrømmer Norwegian at etterspørselen har vært lavere i vår enn det man forventet, og at billettprisenhar falt.
Dette gjør at selskapet i dag nedjusterer anslaget for resultatet i år. Det er snakk om en mulig milliard-endring for Norwegian når året er omme.
Dette er problemene
Selskapet oppgir fire grunner til den varslede resultatsvikten i en melding til Oslo Børs torsdag:
- For det første svakere etterspørsel etter billetter og trafikk i andre kvartal, med en nedgang i både fyllingsgrad og avkastning sammenlignet med fjoråret.
- For det andre et høyere lønnsoppgjør enn anslått for pilotene etter inngåelsen av nye tariffavtaler dette kvartalet.
- For det tredje forsinkelser i flyleveranser fra Boeing, som har tvunget selskapet til å hente ekstern kapasitet tilsvarende mellom ett og to fly under sommersesongen.
- For det fjerde har kronekursen vært svakere sammenlignet med amerikanske dollar.
Flere sliter
At det har vært lavere etterspørsel etter billetter og lavere priser enn man håpet, måtte også det norske langdistanseselskapet Norse Atlantic innrømme denne uken.
I en melding fra selskapet gikk det frem at selskapets økonomi har blitt presset på grunn av lavere billettpriser i år.
Nå ser det ikke ut til å være noen krise i Norwegian.
Selskapet nedjusterer sitt resultat fra mellom 2,5 til 3,2 milliarder kroner for året under ett, ned til 2,1 til 2,6 milliarder kroner.
Likevel er billettsalget i sommermånedene livsviktige for selskapene. Det er da det viktigste grunnlaget for overskuddet året under ett skal sikres. En sommer-svikt vil kunne få store økonomiske konsekvenser.
Presset økonomi
At billettsalget ikke går til himmels, har sin forklaring i den stadig pressede privatøkonomien som mange forbrukere merker.
Selv om det har vært varslet bedre tider og med rentekutt i sikte, har mange valgt å kutte i reiser.
Dette er en spareform som er svært effektiv fordi den gir umiddelbare resultater.
De som har valgt å reise, har også bestemt seg tettere opp mot avreise. Det gjør det utfordrende for selskapene å planlegge kapasitet.