Flyselskapene overbooker – det kan du tjene tusener på

Overbooking er et vanlig fenomen for flyselskapene. Må du stå over, har du krav på ofte flere tusen kroner. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det er en kjent sak at flyselskaper på mange ruter selger flere billetter enn det er seter om bord.

De vet av erfaring at noen av dem som har bestilt billett ikke dukker opp til avgang.

Disse kalles «no shows», og er passasjerer som ofte reiser på fleksible billetter som de kan endre eller avbestille på kort varsel.

Blir du rammet av overbooking, kan det bety tusenvis av kroner i kompensasjon.

Flere avganger

For å unngå å fly med tomme seter, sikrer flyselskapene seg ved å selge noen flere billetter enn kapasitet – spesielt på ruter med flere daglige avganger.

Denne praksisen følger både SAS og Norwegian.

Begge selskapene understreker imidlertid at det er snakk om et svært lite antall oversolgte billetter.

Begrenset antall

– Vi har et svært begrenset antall overbookinger sammenlignet med hva som er bransjepraksis. Når det skjer er det på destinasjoner hvor vi har mange avganger og hvor vi vet at det er en høyere andel uteblivelser, sier Charlotte Holmbergh på Norwegians kommunikasjonsavdeling til flysmart24.

Hos SAS sier talsperson Joachim Sponheim:

– Overbooking av fly er en helt vanlig praksis i bransjen. Av hensyn til både økonomi og miljø er det ønskelig at alle fly er så fulle som mulig. Antallet no-shows varierer noe fra flyvning til flyvning, sier Sponheim til flysmart24.

Tilbys kompensasjon

Der selskapene likevel bommer, og det dukker opp for mange passasjerer i forhold til antall seter om bord, får de som sier seg villig til å stå over til neste avgang en kompensasjon i form av blant annet penger.

Det blir fort snakk om betydelige summer:

– Hvis man skulle være så uheldig å oppleve en overbooket flyvning, vil vi først spørre etter frivillige som kunne tenke seg å vente til neste flyvning mot kompensasjon. Kompensasjonen følger standardiserte satser gitt av EU, og eventuelle matkuponger dersom det er lenge til neste flyvning, sier Sponheim.

Blir plukket ut

Hvis ingen melder seg forteller han at man da kan risikere å ikke komme med. Det betyr i klartekst at selskapet overtar jobben med å plukke ut dem som blir nødt til å stå over til neste avgang.

– Disse vil selvsagt også motta samme kompensasjon, i tråd med lovverket, sier Sponheim.

Hos Norwegian spør man også først om det er frivillige som kan tenke seg å stå over til neste flyvning, mot betaling.

Foretar et valg

– Ja, har vi for mange passasjerer spør vi om det er noen frivillige reisende som kan bookes om til senere avgang mot kompensasjon. Dersom ingen melder seg frivillig, foretar systemet automatisk et valg i kombinasjon med portpersonalets vurdering, forteller Charlotte Holmbergh.

At personalet har en fast hånd om utvelgelsen, forklarer hun slik:

– Prioriteringslisten skal sikre at passasjerer med spesielle behov som reisende i rullestol, enslige barn og passasjerer som reiser med spedbarn ikke blir berørt, sier Holmbergh.

Forbrukerrådet slår fast at flyselskapet har rett til å nekte deg å bli med flyet på grunn av overbooking, men ikke uten at du blir tilbudt økonomisk kompensasjon og assistanse fra selskapet.

Slik er satsene

Skulle du bli utsatt for overbooking, eller ufrivillig blir nektet ombordstigning, utløser dette en rekke rettigheter. De er nedfelt i EUs lovgiving.

Det dreier seg om mat og forpleining i ventetiden, og overnatting om det skulle vise seg nødvending.

Kompensasjonen i penger avhenger av reisens lengde:

  • 250 euro for alle flyvninger opptil 1500 km. Det utgjør rundt 2 900 norske kroner.
  • 400 euro for alle flyvninger innenfor EØS på mer enn 1500 km, og for alle øvrige flyvninger på mellom 1500 og 3500 km. 400 euro tilsvarer 4 600 norske kroner.
  • 600 euro for alle øvrige flyvninger, det vil i norsk valuta tilsi i overkant av 7 000 kroner.