Icelandair og SAS i toppen, Norwegian er ute

De to nordiske selskapene som hadde best punktlighet i juni, Icelandair og SAS. Foto: Wikimedia Commons

Juni måned har betydd store endringer i toppsjiktet blant Europas flyselskaper. Icelandair har inntatt topp-posisjonen med SAS som nummer tre.

Det er analyseselskapet Cirium som legger frem en ny liste over de mest punktlige flyselskap i Europa. Hovedkonklusjonen er at punktligheten er generelt svekket for hele luftfartsmarkedet.

For Norwegian, som så sent som for mai lå helt i toppen av rangeringen, har juni ført til at selskapet har falt helt ut av listen over de 10 mest punktlige selskapene.

SAS svinger seg opp

Derimot har SAS svingt seg kraftig opp de senere månedene. Lenge var også SAS ute av listen, men har de senere månedene klart å gjeninnta 10 på topp-listen.

Forrige gang punktligheten ble rangert – i mai – lå Norwegian på en 1. plass, med SAS på 3. plass.

En måned senere, i juni, er SAS på en 4. plass, mens Norwegian altså har ramlet helt ut av listen over de 10 beste.

Det islandske selskapet Icelandair var ikke inne på listen i mai. Det er selskapet til gjengjeld for juni.

Icelandair best

Årets første sommermåned betød en pangstart for Icelandair som nå kan smykke seg med tittelen «mest punktlige flyselskap i Europa. »

Analyseresultatet fra Cirium gir denne 10 på topp listen for juni.

Prosenttallet bak selskapsnavnet forteller hvor stor andel av selskapets avganger som landet i rute:

De 10 beste i Europa

  • 1. Icelandair, Island – 84,0 pst.
  • 2. Iberia Express, Spania – 82,5 pst.
  • 3. Iberia, Spania – 77,7 pst.
  • 4. SAS, Sverige, Danmark – 77,0 pst.
  • 5. Finnair, Finland – 76,1 pst.
  • 6. Vueling, Spania – 74,8 pst.
  • 7. KLM, Nederland – 73,4 pst.
  • 8. Air Europa, Spania – 72,4 pst.
  • 9, Brussels Airlines, Belgia – 72,3 pst.
  • 10. LOT Polish Airlines, Polen – 69,2 pst.

Kilde: Cirium

Cirium oppgir plasseringen for de 10 beste. Hvor Norwegian ligger i juni, er derfor uklart.

Selskapet selv har oppgitt å ha en punktlighet på 80,8 prosent. Dette gjelder imidlertid punktlighet ved avgang, og ikke ved ankomst som Cirium måler.

Hardt arbeid

I Icelandair er man svært fornøyd med å ha klatret helt til topps på punktlighetslisten for Europa:

– Vi vet at punktlighet er en av de viktigste faktorene for mange reisende, så vi er veldig glade for å se at Icelandair er det mest punktlige flyselskapet i Europa for tiden. Dette er takket være et sterkt fokus fra våre ansatte og deres fremragende arbeid. Vi er stolte av å se at det harde arbeidet lønner seg, og det har ført til en økning i positive tilbakemeldinger i passasjerundersøkelser. Det bidrar også til lavere driftskostnader for selskapet, sier Bogi Nils Bogason, administrerende direktør i Icelandair.

Forsinket, men i rute

Så må vi føye til at når Cirium måler hvor dyktige flyselskapene er til å overholde rutetiden, anvender selskapet den internasjonalt godkjente standarden for målingen av punktlighet for luftfart.

Da måles andelen av landinger som skjedde innenfor 15 minutter etter rutetid. Lander flyet 14 minutter etter oppsatt rutetid, blir det likevel regnet som om flyet landet i rute.

Samme målestandard brukes for å måle punktlighet ved avgang.