Da den norske familien kom til feriehotellet, ble de tilbudt et rom der det var dårlig trykk i dusjen. – Det ødela ferien vår, hevdet de.
De var så misfornøyd med oppholdet at paret, da de var kommet hjem, sendte inn et krav på å få hele reisens pris, 35 800 kroner, tilbake.
Det sa reisearrangøren, TUI, nei til. Derfor havnet saken i pakkereisenemnda som har vurdert parets krav om å få hele Syden-oppholdet gratis.
Hotell med god standard
Saken dreide seg om en reise til den norske feriefavoritten Gran Canaria.
Paret hadde kjøpt seg en ukestur til Playa del Inglés, på sørspissen av ferieøya. Der tok de inn på Hotel Blue Star HD Parque Cristobal.
I TUIs katalog er det omtalt som et familievennlig hotell og med store uteområder.
Det er offisielt klassifisert med 4 stjerner. TUI selv gir 4 T’er som betyr «god standard, over gjennomsnittet på reisemålet.»
Dårlig trykk i dusjen
Det mente ikke det norske paret, som besøkte Gran Canaria med et spedbarn.
Hovedklagen var dusjen, som de mente var ute av stand under hele oppholdet. De klaget også på vannet på kjøkkenet, men dette fikk hotellet ordnet raskt.
De fikk etter tre dager likevel tilbud om å bytte rom til et med høyere klasse. Men også denne dusjen hadde for dårlig trykk, mente de. Derfor valgte de å likevel beholde sitt opprinnelige rom.
Takket nei til avslag
De to mente at dusjen var så dårlig at de ville ha brukt 30 minutter eller mer for å få av seg såpe og sjampo.
– Den tiden hadde de ikke med en baby, het det i klagen.
De hadde også funnet en løs del fra en fuge på det flislagte gulvet, som de mente potensielt var farlig for babyen. Dette var noe som førte til at barnet ikke kunne krabbe på gulvet, mente de.
Ventet i tre dager
TUI har blankt avvist kravet om full refusjon, men åpnet for et lite avslag.
I sitt svar til klagenemnda har TUI gjort det klart at det norske paret tok kontakt om problemene først etter at de hadde bodd på hotellet i tre dager.
De ble tilbudt 3 600 i avslag på grunn av misnøye med dusjen, men dette takket de nei til. TUI sier de har regnet ut dette fra det tidspunktet klagen ble fremsatt på hotellet og til avreise – 5 dager.
Ellers kan ikke TUI se at det er grunnlag for noe ytterligere prisavslag, og sier derfor blankt nei til å ettergi dem hele reisens pris.
Slik konkluderer nemnda
Det kravet avviser også pakkereisenemnda, som har sett på saken.
Nemnda finner imidlertid at pakkereisen ikke var i henhold til avtalen, og at det norske paret har krav på et avslag.
Nemnda har derfor falt ned på å anbefale TUI å gi dem 1 600 mer, altså i alt 5 000 kroner. Dette beløpet, skriver nemnda, er fastsatt etter en skjønnsmessig vurdering.
PS: Vedtak i klagenemndene er en anbefaling og er ikke juridisk bindende.