Flere flyplasser i Norden og ellers i Europa har investert i hypermoderne sikkerhetsskannere for å kunne skrote de vanlige væske-bestemmelsene.
Det nye og moderne utstyret gjorde at reisende kunne glemme reglene om maksimalt 1dl store beholdere med væske.
Med nytt utstyr kunne passasjerene ta med seg inntil 2 liter væske i en og samme beholder i håndbagasjen. De kunne gå gjennom kontrollen uten å bli stanset.
Resultatet har vært en mye raskere sikkerhetskontroll.
Stanset av EU
Nå er det slutt på denne forbedringen.
EU har gitt ordre om at de igjen må praktisere de gamle reglene fra 1. september i år, selv om flyplassene har investert millioner for å slippe akkurat det.
Væskereglene ble innført i 2006, som et tiltak mot terroranslag mot luftfarten.
Siden har det vært jobbet intenst med å utviklet nytt utstyr, som kunne endre de strenge væskereglene.
Det har gitt resultater.
Nye 3D-skannere har kommet på markedet. De klarer å skille mellom ufarlig væske og eksplosiver, og har blitt godkjent for kontroll av elektronikk og væsker som oppbevares i passasjerens håndbagasje.
Derfor har de gamle væskebegrensningene blitt opphevet på de flyplassene som har tatt i bruk de moderne skannerne, blant annet på Helsingfors Vanda og på terminal 5 på Arlanda.
Må gå tilbake
EU har beordret flyplassene til å gå tilbake til reglen om at all væske skal være i beholdere på maks 1 dl hver. Og hver passasjer kun kan ha med beholdere med inntil 1 liter væske til sammen.
To av de aktuelle flyplassene i Norden som har investert stort i det hypermoderne utstyret, Helsingfors Vanda og Stockholm Arlanda, har en god stund kunnet se bort fra denne bestemmelsen.
Nå forbereder de seg på å måtte gå tilbake til gamle måter å sjekke reisendes håndbagasje på:
Må følge reglene
– EU har nylig tatt en beslutning om at alle sikkerhetskontroller som har det nye såkalte EDS C3-utstyret, vil gjeninnføre restriksjoner på væsker. Vedtaket innebærer at fra 1. september 2024 kan ingen væskepakker større enn 100 ml tas med i håndbagasjen, sier Karl Eklund, flyplassjef Stockholm Arlanda lufthavn.
Hos kollegene i Finlands parallell til vårt Avinor, Finavia, er man klar på at det ikke er noen vei utenom å måtte endre praksis tilbake til de gamle bestemmelsene.
– Vi venter på det offisielle EU-vedtaket og den mulige nasjonale tolkningen fra det nasjonale luftfartstilsynet. Som flyplass-selskap følger vi EU-regelverket angående sivil luftfart, sier kommunikasjonssjef Pia Fast i Finavia til flysmart24.
Hun sier at Finavia vil forbereder seg på endringen og vil sikre at lufthavnen kan by på en god kundeopplevelse også i fremtiden.
Elektronikk som før
Hos Swedavia er man oppgitt over å måtte gå tilbake til gamle bestemmelser, når man tross alt har investert store summer for å modernisere sikkerhetskonrollen:
– Vi gjør alt vi kan for å begrense virkningen av den nye EU-beslutningen når det gjelder innvirkningen på gjennomstrømningen og passasjeropplevelsen i sikkerhetskontrollen i terminal 5, sier Eklund.
Elektronikk, som for eksempel datamaskiner, rammes ikke av de nye bestemmelsene og kan fortsatt forbli i håndbagasjen når passasjerer passerer sikkerhetskontrollen.
PS: Ingen norske flyplasser har så langt det avanserte utstyret i sikkerhetskontrollen.