Norske piloter kaster seg nå inn med full tyngde for å hindre at flyprodusenter skal få godkjent passasjerfly med bare én pilot i cockpit.
Flyselskaper og flyprodusenter ønsker å redusere antall piloter som flyr et fly fra to til bare én. Flytyper der man kutter ned til én flyver, er allerede på tegnebrettet.
Det kan virke fristende på hardt økonomisk pressede flyselskaper, frykter de ansatte:
– Å «spare inn» én pilot gir en enorm risikoøkning, sier nestlederen i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval, til flysmart24.
En reell fare
Han advarer mot å tro at passasjerfly med bare én pilot er en fjern og urealistisk ide:
– Nei. Vi ser at det er en reell fare for dette i fremtiden – basert på et misforstått ønske om nyskaping og bruk av kunstig intelligens i en sikkerhetskritisk bransje, sier Skatval.
Etter pandemien har det oppstått mangel på piloter. Det har aktualisert planene. Derfor tror han at noen selskaper vil la seg lokke:
– Når det er om å gjøre å være først ute, vil dyktige selgere og pilotbehov narre enkelte mindre seriøse selskaper til å driste seg til å velge en slik løsning. Da begynner snøballen å rulle, sier Skatval.
Sjansespill med sikkerheten
Flygerforbundets europeiske paraplyorganisasjon, European Pilots, har kjørt i gang en kampanje mot ideen om bare én pilot.
– Fly, og spesielt de store kommersielle, krever flere piloter for sikker flyging. Flysikkerhet er avhengig av et team av piloter som deler oppgaver og jobber sammen. Deres roller inkluderer å fly flyet, overvåke flyet, administrere automatisering og adressere eventuelle risikoer i et komplekst og skiftende miljø. Hvis en pilot blir ufør eller uvel, vil det ikke være noen andre i cockpiten som raskt kan ta kontroll. Redusere mannskapsoperasjoner er et sjansespill med din sikkerhet, er organisasjonens klare melding ut til publikum.
Frykter godkjenning
Organisasjonen frykter nå at det europeiske flysikkerhetsorganet EASA, skal komme til å godkjenne at fly kan opereres med én pilot.
Skatval mener det er viktig at publikum blir gjort kjent med planene:
– Det er viktig at en reell bekymring blir formidlet. Samferdselsdepartementet er representert i EASA gjennom Luftfartstilsynet. Som Europas fremste luftfartsnasjon må Norge bli lyttet til, sier Skatval.
Noen har reagert
Noen land har allerede reagert på fremstøtene fra bransjen om å spare inn én pilot under flyvning:
– Vi har registrert at den nederlandske nasjonalforsamlingen har sendt et akutt og nødvendig signal om ikke å eksperimentere med reduksjon av piloter i cockpit. Dette må også Stortinget følge opp. Faren ved å kun overlate dette til EUs politikere i Brüssel, som er under en enorm påvirkning av blant annet flyprodusenter, synliggjør betydningen av at Norges interesser blir sikret gjennom vår tilgang i EASA, sier Skatval.