Bommer du her, kan du se langt etter å bli med flyet

Den som ikke overholder to viktige tidspunkter for flyselskapene, kan vinke farvel til flyreisen. Det blir ikke gitt noen unntak. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det pågår en intens og kontinuerlig «krig» blant flyselskapene i Europa om å ha så høy punktlighet som mulig.

Av den grunn fins det et par bestemmelser som er viktig for de reisene å forholde seg til, for at flyet skal gå i tide og at reisen skal være mest mulig problemfri for passasjeren:

Bommer du på en av disse bestemmelsene, kan du ikke regne med å bli med flyet. Det er heller ingen hjelp å få.

De to fristene

Det dreier seg om to av de mest vitale tidspunktene for flyselskapene: innsjekkingsfristen og siste tidspunkt for ombordstigning – boarding.

Den som sjekker inn for sent vil rett og slett ikke få bli med flyet. Det hjelper heller ikke å be innsjekkingspersonalet om å se i nåde til deg og kaste frem gode forklaringer om hvorfor man er for sent ute:

Ifølge Norwegian stenger innsjekkingen automatisk når fristen er ute. Denne prosessen kan de ansatte ikke påvirke.

Vil bli kansellert

– Hvis du ikke møter til vår ombordstigningsskranke innen de tidsfrister som er satt, vil din bestilling bli kansellert, skriver selskapet i sine befordringsvilkår.

Og:

– Flyvningen vil under ingen omstendigheter bli holdt igjen, og du vil bli nektet ombordstigning for egen regning, advarer Norwegian.  

Norwegian skriver selv om denne prosessen i et svar til flyklagenemnda. Der klaget en reisende på at han ikke fikk sjekket inn, selv om flyet var forsinket og at han så at flyet fortsatt sto ved terminalen:

Stenger automatisk

– Innsjekking stenger automatisk på alle Norwegians stasjoner og kan ikke overstyres av innsjekkingspersonalet, skrev selskapet i sin forklaring. Også nemnda avviste blankt passasjerens klage.

SAS skriver i sine vilkår for befordring, at det ikke blir godtatt noen unnskyldninger for den som ikke sjekker inn i tide:

– Hvis du unnlater å gjøre dette (sjekke inn i tide. red) eller ikke fremlegger de dokumenter som gjør det mulig for deg å bli sjekket inn, og du dermed er ute av stand til å reise, har vi rett til å kansellere reservasjonen din og ditt reserverte sete, heter det i SAS sine vilkår.

Avviser ethvert ansvar

Like absolutt praktiserer selskapene fristen for å gå om bord. Også her skjer det stadig at folk som har sjekket inn, ikke møter opp når siste opprop skjer.

Slik forklarer SAS reglene på sine nettsider:

– Du må være til stede ved gaten for ombordstigning på det tidspunkt som er angitt av oss. Vi har rett til å kansellere din reservasjon og reserverte sete, hvis du ikke er til stede ved gaten for ombordstigning på det tidspunkt for ombordstigning som er angitt av oss. Vi er ikke ansvarlig for noen skader du pådrar deg på grunn av unnlatelse av å overholde bestemmelsene i denne klausulen, advarer SAS.

Dette er fristene hos SAS og Norwegian

Norwegian

Innlands: Innsjekking stenger 30 minutter før avgang (45 minutter på Arlanda). Boardingen avsluttes 20 minutter før avgang.

Til utlandet: Innsjekking stenger 1 time før avgang, og boardingen avsluttes 20 minutter før avgang

SAS

Innenlands og Skandinavia: Innsjekking stenger 40 minutter før avgang, ombordstigningen avsluttes 20 minutter før avgang.

Europeiske reiser: Innsjekk stenger 45 minutter før avgang. Ombordstigningen stenger 20 minutter før avgang.