Aner ikke at de har krav på penger, mat og overnatting

Flyreisende går glipp av erstatninger og annen hjelp fordi de ikke kjenner sine grunnleggende rettigheter som flykunder. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det er en intens reiseaktivitet med fly nå om dagen, og folk betaler skyhøye billettpriser for å komme seg til og fra ferie.

Likevel har de fleste av dem som reiser ikke peiling på hva de har krav på hos flyselskapet, hvis det oppstår problemer med flyturen – forsinkelser, kanselleringer eller bagasjetap.

Dette viser en fersk undersøkelse som forsikringsselskapet Frende har gjennomført.

Har ikke peiling

Den viser at 56 prosent av de spurte hverken kjenner til hva de har krav på, eller hvor de skal rette kravene, hvis det oppstår problemer på ferieturen.

Dette er reisende som kan ha krav på kompensasjon i form av tusenvis av kroner i erstatning, eller skal ha dekket mat i ventetiden eller overnatting. Alt dette er rettigheter de aller fleste ikke vet at de kan benytte seg av.

Denne manglende kunnskapen er det bare én part som profiterer på:

– Det sparer aktørene mye penger på og de reisende får en kjipere opplevelse, sier Petter Lassen, som er skadesjef på reise i Frende Forsikring. 

Her skal du ta kontakt først

Han har en klar beskjed til de reisende:

– Hvis ferieturen din blir rammet av kanselleringer, streik eller forsinkelser er det selskapet du reiser med du skal forholde deg til. De har ansvar for reisen din. Derfor er det dem du skal kontakte først: Det er de som skal svare på hva de dekker og når du kan forvente å få reise videre, sier Petter Lassen. 

Byrået eller selskapet du har bestilt hos skal tilby ny reise, mat, drikke eller overnatting hvis forsinkelsen er lang nok.

Så kan du sjekke med forsikringen

– Alternativt skal du få refundert reisen av dem. Streik er ikke dekket på reiseforsikringen, sier Lassen.

Hvis det ikke fører frem å rette krav mot den som solgte reisen eller flyselskapet, kan ma ta saken videre:

– Hvis du ikke får dekket ekstrakostnaden forsinkelsen eller kanselleringen gir, er det på tide å kontakte forsikringsselskapet ditt. Reiseforsikringer dekker overnatting og innhenting av reiseruten din, hvis forsinkelsen skjedde på grunn av uvær eller teknisk feil og forsinkelsen er lang nok, sier reiseskadesjefen.

Dine rettigheter

Hvis bagasjen din blir forsinket eller forsvinner har reiseforsikringen en sum du kan handle for mens du venter, eller som skal hjelpe deg gjennom ferien om den aldri dukker opp. 

– Husk å ta vare på alle kvitteringer for ting du kjøper på grunn av trøbbelet, sier Lassen. 

Han sier Forbrukerrådet sine nettsider også har mye nyttig informasjon om hva du kan få hjelp med hvis noe skjer. 

Kan ha krav på lounge

– Der finner du informasjon om hvilke rettigheter du har på akkurat din type reise, eller hva som skjer med pakkereiser eller hotellovernattinger, sier Lassen.

Lassen tipser også om at flere norske forsikringsselskaper har avtaler som gir deg tilgang til lounge på flyplassen hvis du blir forsinket. 

– Du må registrere reisen din før du drar av gårde for å ha tilgang, men det vil fort gjøre at noen ufrivillige timer på en flyplass går litt smidigere, sier han.