Flyselskapet Lufthansa har i dag lagt frem et halvårsresultat som selskapet selv omtaler som «det verste halvårsresultatet i vår historie.»
Det er en situasjon som flyselskapets sjef, Jens Ritter i Lufthansa Airlines, tar tak i straks.
Han varsler omfattede endringer i selskapets kjernemerkevare som sliter med høyere lønnskostnader og press på billettprisene.
Ritter peker også på tøffere markedsforhold fremover.
Flere sliter
Selv om resultatet for konsernet var på 469 millioner euro siste kvartal, var resultatet for flyselskapet Lufthansa Airlines et netto minus på 265 millioner euro i siste halvår. Det det vil si rundt 3 milliarder norske kroner i årets seks første måneder.
At Lufthansa Airlines legger frem krisetall, er ikke overraskende.
Flyselskapet hadde selv varslet dårlige resultater på forhånd.
Tøffere tider
Det i likhet med andre europeiske selskaper som Norwegian og Air France-KLM. Også Europas pengemaskin i luftfarten, Ryanair, har varslet svakere tider fremover.
Lufthansa reagerer nå med grep for å stanse blødningen.
– Vi setter fokus på fem områder der vi setter i gang vår snuoperasjon, skriver Ritter på sin Linkedin-profil onsdag.
Dette er tiltakene
Kommersielt: Selskapet vil investere ytterligere i den nye business class-produktet Allegris. Selskapet vil forbedre sine tilleggstilbud, og kontinuerlig gjennomgå selskapets nåværende nettverk.
AOC og flåte: Lufthansa reduserer kompleksiteten og fokuserer kun på tre AOC-er: Lufthansa Classic, Lufthansa City Airlines og Discover Airlines. Selskapet vil fase ut eldre fly, og innen 2028 skal Lufthansa Classic operere bare fem langdistanseflytyper. (AOC er en driftstillatelse.)
Effektivitet: Lufthansa vil utnytte synergier mellom AOC-er. Sammen med selskapets partnere vil selskapet forhandle frem en «fremtidig pakt» for mer fleksibilitet og sesongvariasjoner.
Punktlighet: Selskapet vil justere ruteplanene, og også forlenge minimum transfertid i Frankfurt. Dessuten vil selskapet ha enklere oppsett av mannskap og fly.
Partnerskap: Selskapet forventer støtte fra sine partnere for å forbedre produktiviteten og lønnsomheten.
Varsler flere tiltak
I tillegg til dette, varsler Ritter også at det kommer flere tiltak etter hvert og at disse skal bli kommunisert når de er klare.
Men, det er ikke aktuelt å endre på kvaliteten i det produktet Lufthansa presenterer for sine reisende:
– Dette programmet tar sikte på å forbedre kvaliteten, effektiviteten og redusere kompleksiteten.
Fremfor alt forblir én ting konstant: Vi vil fortsette å investere for kundene våre, for eksempel i nye fly, seter og lounger for å gi en bedre kundeopplevelse og service om bord, skriver Ritter.