Likte ikke stranden – krevde nær 60 000 kr tilbake

Stranden i Puerto de Pollensa på Mallorca er svært innbydende. Foto: Shutterstock

De norske gjestene var svært misfornøyd med stranden utenfor hotellet på Mallorca. De krevde derfor hele reisens pris tilbake, pluss en rekke andre utgifter dekket.

Da kravet dumpet ned i postkassen hos Ving, var summen kommet opp i nær 60 000 kroner.

Dette inkluderte blant annet kompensasjon for tapt arbeidsfortjeneste for alle feriedagene som de mente de hadde sløst bort på den spolerte ferieturen.

Gedigen nedtur

Ving sa tvert nei. Dette avslaget godtok ikke gjestene, og sendte kravet over til Pakkereisenemnda.

Nemnda har nå behandlet nordmennenes krav.

De norske gjestene hadde reist til Puerto de Pollensa, på nordsiden av Mallorca. Der hadde de bestilt hotell på Club del Resort & Spa.

Møtet med hotellet ble en gedigen nedtur. Den største skuffelsen, påpekte de, var at stranden ved hotellet var uegnet til soling og bading.

Sand, grus og sjøgress

Stranden besto av sand og grus, og er ellers preget av at mengder av sjøgress blir skylt på land.

De mente at dette fikk de først beskjed om da de sjekket inn. Ikke nok med det. De fikk også vite at det var fire kilometer til nærmeste strand som var egnet til soling og bading.

Dette var noe annet enn det de hadde kjøpt, påpekte de.

De klaget til reisearrangøren Ving og mente det i dette tilfellet dreide seg om villedende og misvisende reklame. De hadde ikke oppfattet at stranden var så uegnet til bading, som det de mente den viste seg å være.

Omfattende krav

Gjestene presenterte derfor et krav overfor Ving om at de ville ha 57 666 kroner tilbake for en pakkereise de hadde betalt 20 666 kroner for.

I tillegg til reisen, ville de ha refundert flybilletter fra bostedet i Nord-Norge til Oslo i forbindelse med reisen. Dessuten ville de ha dekket tapt arbeidsfortjeneste for de syv dagene reisen hadde vart.

Ving har overfor pakkereisenemnda avvist at de hadde forsøkt å skjule at stranden ved hotellet var slik kundene hadde opplevd det.

Tvert imot, mente selskapet, og viste til at presentasjonen av hotellet på det tidspunktet kundene bestilte reisen, sto at det nedenfor hotellet er en ca. 250 meter lang stein- og grusstrand som er populær blant windsurfere.

Kan ikke være ansvarlig

Selskapet påpeker at de opplyser at stranden ved hotellet ikke er spesielt populær å sole seg på, og at det heller ikke er noe servicetilbud der.

Selskapet opplyser også at det på veien inn til Puerto de Pollensa fins en strand med finere sand, og at det ligger en velstelt, kilometerlang og relativt bred strand like ved havnen.

Ving mener at de som reisearrangør ikke kan holdes ansvarlig for naturlige forhold som vær, vind, flo
og fjære.

Det er heller ingen andre gjester som har klaget over de forholdene de norske gjestene har klaget på, ifølge Ving.

Pakkereisenemnda har raskt konkludert med at kravet fra de reisende er fullstendig ubegrunnet.

Klar i sin avgjørelse

Nemnda har også fått tilsendt bilder fra de to norske gjestene. Det har ikke vært mye til hjelp i deres krav.

Nemnda konkluderer nemlig med at bildene «viser en strand som i all hovedsak består av stein og grus, med en del sjøgress og lignende som er skylt opp på land.»

– Dette er i tråd med hvordan Ving har beskrevet hotellet i annonseringen. Der går det tydelig frem at det er snakk om en «stein- og grusstrand» med «sjøgress inn på stranden».

Nemnda sier i sin konklusjon at dette er informasjon som klart fremkom hos Ving da nordmennene bestilte reisen.

Den konkluderer derfor med å avvise samtlige krav fra de norske gjestene.