Benplassen i norske og internasjonale fly har blitt stadig trangere de siste tiårene, og gjort det å være i fly ikke lenger er bare en udelt glede for mange.
Spesielt har innfasingen av lavprisfly ført til at stadig flere seter er satt inn i flyene. Det har ført til redusert benplass for de reisende, og har vært en dårlig nyhet for passasjerene.
Her er enda en dårlig nyhet:
Flere seter
En av verdens to største flyfabrikker, amerikanske Boeing, tror det vil bli installert enda flere seter i nye fly i årene fremover.
Dette vil også gjelde flytyper som allerede er i markedet i dag og som opererer på ruter på inntil to timer. Disse flyene vil få installert enda flere seter, skriver den sveitsiske luftfartsavisen Aero Telegraph.
Avisen skriver at det er flyselskapenes behov for fly med større kapasitet, som skaper behovet for å putte inn enda flere seter i flyene.
Redusert seteavstand
Det vil skje gjennom fortetting – det kan skje ved at det blir kortere avstand mellom setene, i tillegg til at selve setene blir både tynnere og smalere.
Det blir også frigjort plass ved å endre på selve innredningen av flyene:
Det kan bli snakk om å lage kjøkkenet mindre, også det for å få mest mulig ut av det totale arealet som fins i kabinen.
Avisen viser til blant annet Ryanairs flytype Boeing 737 Max 8 -200 som har samme flykropp som Boeing 737 Max 8800. Men i Ryanair-flyet er det plass til 197 passasjerer mens det i den «vanlige» Max-versjonen er plass til 189 passasjerer.
Får inn mer penger
For flyfabrikkene og flyselskapene er motivet å få inn flere seter, noe som er åpenbart og velkjent etter hvert:
De vil øke inntektsmulighetene. Jo flere passasjerer selskapene kan dele utgiftene med, jo lavere gjennomsnittspris kan flyselskapet ta for billetten.
Men som den sveitsiske avisen også konkluderer, dette er en vri produsenter og flyselskap kan satse på bare inntil en grense:
På et eller annet tidspunkt er arealet om bord i flyene utnyttet fullt ut, og da vil det heller ikke være mer kapasitet å hente.