Da den reisende landet etter flyturen fra Oslo, mente han at en av koffertene var borte. Det ble starten på et mysterium som fortsatt er uløst.
Hva skjedde med den aktuelle bagasjen? Kunden hevdet at den ikke kom på båndet etter landing i Pristina.
Norwegian mener selskapet kan dokumentere at kofferten både ble lastet på flyet på Gardermoen og losset i Pristina. Fremdeles er den som sunket i jorden.
Utgangspunktet for saken er flyreisen mannen foretok sammen med sin datter. De sjekket inn fire kofferter, men bare tre kom på bagasjebåndet etter landing.
Var med, ble lastet av
Norwegian har søkt i sin historikk rundt mannens bagasje, og har konkludert med at ingenting gikk galt på denne turen.
Ingen koffert ble registrert bortkommet av flyselskapet på den aktuelle flyvningen. Tvert imot, Norwegian mener selskapet kan dokumentere at vedkommende sjekket inn fire kofferter, at de ble lastet på samme fly som den reisende og at alle de fire koffertene var blitt lastet på båndet etter landing i Pristina.
Eieren konstaterte likevel at en koffert manglet, og har i ettertid satt frem krav om en erstatning på 50 500 kroner for dekning av innholdet i kofferten.
Han har åpnet for at tapet av en koffert kan ha skjedd, fordi noen kan ha tatt feil bagasje.
Ingen har tatt feil
Men flyselskapet har ikke mottatt informasjon som kan bekrefte at bagasjen er tatt av en annen passasjer ved en feil.
Det er ingen andre passasjerer som reiste med samme fly, som har meldt fra om noe slikt. Uansett, mener Norwegian, vil en slik hendelse ikke være Norwegians ansvar.
Spørsmålet om hvor det ble av den påstått bortkomne kofferten, er fremdeles uløst.
Det ble laget en savnet-registrering på flyplassen i Kosovo. Men først 20 dager etter at reisen ble avsluttet, lot mannen høre fra seg igjen med spørsmål om kofferten var kommet til rette.
Hvorfor så lang tid?
Flyselskapet lurer på hvorfor det tok så lang tid før vedkommende tok kontakt.
Selskapet nevner også at det er mulig å gå inn på nettet og oppdatere opplysninger om bagasje man savner:
– Dette har ikke blitt gjort i denne saken. Dersom bagasjen ikke er mottatt under denne perioden, anser vi at klager heller ikke har hjulpet til med søket. Eller gitt oss nødvendig informasjon for å kunne søke etter bagasjen, skriver Norwegian.
Oppfylt sin plikt
Selskapet mener de har oppfylt sin plikt til å både ta med bagasjen og sørge for at den ble gjort tilgjengelig for eieren etter reisen.
Derfor har selskapet avvist kravet om erstatning.
Som en følge av dette har kravet om erstatning for den angivelig forsvunne bagasjen havnet i flyklagenemnda, som nå har sett på saken.
Nemnda klargjør at dens oppgave er å avgjøre om Norwegian er ansvarlig for den reisendes tap.
Medhold i saken
Her er utfallet ikke enstemmig.
Et flertallet mener at Norwegian i denne saken har godtgjort at bagasjen ble lastet på flyet og at den deretter ble levert på bagasjebåndet.
– Bagasjen var da ikke lenger i flyselskapets varetekt, og at den deretter gikk tapt faller utenfor det som flyselskapet har ansvaret for. Klagers eventuelle tap som følge av tapt bagasje, må derfor søkes dekket gjennom klagers eventuelle reiseforsikring, mener flertallet.
Mindretallet i nemnda mener derimot at Norwegian ikke har sannsynliggjort at kofferten ble lagt på båndet i Pristina. Dette standpunktet får imidlertid ingen betydning.