Det kan gå mot ny flystreik i Norge i neste uke. Da skal de kabinansatte i SAS til mekling om årets lønnsoppgjør.
Blir partene ikke enig, kan det gå mot streik blant flere hundre kabinansatte fra midnatt den 22. august.
Streiken kan ramme SAS å et kritisk tidspunkt:
En konflikt kan bryte ut bare noen dager før selskapet skal foreta en stor omlegging og gå inn i en ny flyallianse. SAS flytter fra dagens Star Alliance til Skyteam.
SAS håper på en løsning alle parter kan være fornøyd med, se selskapets kommentar lenger ned i artikkelen.
Stor misnøye
Lederne for fagforeningene i SAS sier at medlemmene gir uttrykk for sterk kritikk av både lønns- og arbeidsforholdene for dem som jobber i kabinen:
– Ja det er stor misnøye i SAS, sier Elin Roverudseter til flysmart24. Hun er styremedlem i Norsk Kabinforening og tidligere forbundsleder i Kabinansattes Forbund som nå er fusjonert med Fellesforbundet.
Også hos medlemmene i den Parat-tilknyttede SAS Norge Kabinforening er det store forventninger til et godt resultat.
Plassoppsigelse for mange hundre
Meklingen er berammet i dagene 21. og 22. august, og det er riksmekler Mats Wilhelm Ruland som selv skal stå for meklingen der NHO Luftfart og SAS er motpart.
Kabinansattes Forbud, som Norsk Kabinforening tilhører, har varslet plassoppsigelse for 580 medlemmer, og dette utgjør 80 prosent av medlemmene.
Parat-forbundet SAS Norge Kabinforening har varslet plassoppsigelse for 240 medlemmer.
«Vilkårene tåler ikke dagens lys»
Hvor mange av disse som vil bli tatt ut i streik hvis det blir brudd i meklingen, vil ikke bli klart før nærmere meklingsstart den 21. august.
Reaksjoner som flysmart24 har fått fra kabinansatte i SAS den senere tiden, forteller at det ulmer kraftig blant mange av dem.
Roverudseter bekrefter denne oppfatningen:
– Vilkårene tåler nesten ikke dagens lys, og i hvert fall ikke etter norsk målestokk. Lønnen er lav og gjenspeiler på ingen måte det sikkerhetsansvar som kabinansatte har i sin jobb, sier hun.
Langt fra hverandre
Hun sier at hun ikke kan gå inn på detaljer fra de tilbakelagte lokale forhandlingene med SAS, eller uttale seg om kravene de stiller foran meklingen hos riksmekleren.
– Det er likevel ikke til å stikke under en stol at partene står langt fra hverandre. Det er også grunnen til at forhandlingene strandet og endte opp hos riksmekleren, sier Roverudseter.
En eventuell konflikt vil kun omfatte «gamle SAS», og ikke underselskapene SAS Connect eller SAS Link. Den vil heller ikke ramme flyvingene som utføres av innleide selskaper.
SAS: – God prosess
Hos SAS håper man på en god prosess når meklingen starter i neste uke. I en epost til flysmart24 skriver pressesjef i SAS Norge, Øystein Schmidt, at selskapet
– Når det gjelder den kommende dialogen som snart igangsettes med kabinforeningene, vi vil som alltid bestrebe å ha en god og grundig prosess gjennom forhandlingene. Målet er naturligvis å komme frem til en trygg og bærekraftig løsning som alle parter på sikt kan være fornøyde med. Samtidig er det viktig å tenke på at selskapet vårt fremdeles er midt i en omstrukturering- og Chapter 11-prosesess, i tillegg til at vi prioriterer å drive SAS Forward-programmet vårt videre, skriver Schmidt.