For dårlig kontroll med vekten på folks håndbagasje

Europeisk sikkerhets-organisasjon mener mye av folks håndbagasje ikke blir veid. Foto: Shutterstock

Den europeiske organisasjonen for flysikkerhet rykker nå ut med en bekymring over mengden håndbagasje passasjerene sleper med seg inn i flyene.

European Union Aviation Safety Agency (EASA) gjør det klart at alt reisende tar med seg inn i flyet, har betydning for flyets sikkerhet.

En undersøkelse EASA har fått utført gjennom et samarbeid med Lufthansa, konkluderer med at det er for dårlig kontroll av mengden håndbagasje reisende tar med seg ved ombordstigning.

Tar mer med inn i flyet

– Håndbagasjen veies ved innsjekking, men er ikke underlagt nevneverdig kontroll før avgang, er blant konklusjonene i undersøkelsen.

Dette betyr at passasjerer kan ta med seg betydelig mer vekt inn i flyet enn tillatt, heter det i rapporten.

Selv ikke de flyselskapene som krever ekstra penger for håndbagasje, klarer å håndheve vektgrensene de selv har satt. Reisende skjuler håndbagasje, ofte for å slippe å betale for den ekstra vekten:

– Her vil man ofte oppleve at passasjerer fjerner jakker eller tunge gjenstander fra veskene og bærer dem i stedet, heter det i rapporten.

Viktig for sikkerheten

Dette er forhold som gjør det utfordrende å finne korrekt totalvekt på flyet.

EASA understreker at korrekt vekt har stor betydning for flysikkerheten. Her er det flere forhold som spiller inn:

Et fly er sertifisert for en maksimal startvekt som inkluderer vekten til selve flyet, pluss passasjerer, bagasje, drivstoff og andre lastegjenstander.

– Riktig vektfordeling er avgjørende for at flyets tyngdepunkt skal være innenfor trygge grenser. Riktig plassering av tyngdepunktet er avgjørende for stabilitet og kontroll av flyet, skriver EASA.

Veier passasjerene

For å få et riktig anslag for hvor mye passasjerene veier, gjennomføres det med noen års mellomrom en sjekk for å finne gjennomsnittsvekten på flypassasjerer.

Den gjeldende snittvekten som blir brukt for menn er i dag på 82,2 kilo, mens kvinnelige passasjerer har en gjennomsnittsvekt på 67,5 kilo.

Så blir det også konkludert med at menn tar med seg mer håndbagasje inn i flyet enn kvinnene gjør. Og at forretningsreisende har mer håndbagasje enn dem som reiser på økonomi-klasse.

For å få riktig vektfordeling kan det i noen tilfeller være nødvendig å omplassere passasjerene.

Flytter på passasjerene

Da endres det hvor i flyet passasjerene blir plassert. Dette gjelder også for lasten, for å sikre at flyets tyngdepunkt er innenfor trygge grenser.

Dette bidrar til å opprettholde stabilitet og effektivitet under flyturen.

Derfor får kapteinen en dokumentasjon på flyets vekt- og balanse før hver avgang. Denne inkluderer data om antall og type passasjerer, for eksempel antall babyer og barn, som er om bord.

Dette er en informasjon som blir gitt for å sikre at flyets begrensninger ikke overskrides.