«Restriksjoner i luftrommet øker forsinkelsene»

Norwegian har falt ut av listen over de 10 mest punktlige flyselskaper i Europa. Det er ikke selskapet fornøyd med. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Europas flyselskap hadde i juli en elendig punktlighet, viser fersk statistikk som analysebyrået Cirium har lagt frem.

Det selskapet som hadde aller best punktlighet, spanske Iberia Express, hadde 79,9 prosent av flyene sine i rute ved ankomst.

Dette er et mye lavere tall enn normalt for det selskapet som inntar førsteplassen i punktlighets-konkurransen. Vinnerselskapet ligger normalt på nærme 90 prosent.

Falt helt ut

Det vil si at ni av ti fly lander i rute.

Den foreløpig siste listen som ble lagt frem av Cirium, for juli måned, hadde Norwegian falt helt ut av listen over de 10 selskapene med den beste punktligheten.

Dette er en liste der Norwegian har ligget høyt plassert på bakgrunn av god punktlighet gjennom lang tid.

Å ikke være blant de 10 beste kommenterer kommunikasjonssjef Charlotte Holmbergh i Norwegian slik:

Økende problem

– Selv om punktligheten i juli ikke var på det nivået vi ønsker, landet 93 prosent av alle flyvninger innen 60 minutter etter ordinær tidsplan, sier Holmbergh til flysmart24.

Hun sier at punktlighet er en av selskapets viktigste prioriteringer:

– Vi vet at det også er viktig for våre kunder. Juli er en av de mest intensive månedene i året, når det gjelder antall avganger og passasjerer. I løpet av juli var det også mange restriksjoner i luftrommet i Europa, noe som resulterte i flere forsinkelser for hele luftfartsindustrien, sier hun.

Hun sier at luftromsbegrensninger i Europa er et økende problem som forårsaker forsinkelser for hele industrien.