Fra 1. september forlater SAS verdens største flyallianse, Star Alliance. Det etterlater mange utenlandske flyselskap uten samarbeidende flyselskap på det norske rutenettet.
Til nå har mange av disse selskapene samarbeidet med SAS, som også har matet deres fly ut fra Norge med passasjerer fra ulike flyplasser her i landet.
Samtidig har de utenlandske selskapene kunnet tilby sine reisende videreforbindelser inn til mange andre norske reisemål med SAS.
Langvarig samarbeid slutt
Når SAS forlater dette samarbeidet om knapt halvannen ukes tid, avslutter SAS et langvarig samspill med kjente flyselskaper som Lufthansa, Turkish Airlines, LOT Polish Airlines og TAP Air Portugal.
SAS går i stedet inn i en allianse, Skyteam, som består av blant andre Air France-KLM konsernet.
Det kan gi Norwegian en ny og enda viktigere rolle i det norske markedet, tror den norske flyeksperten Christian Kamhaug.
Ut med SAS, inn med Norwegian?
Han er grunnlegger av podkasten Flypodden og har 13 år i norsk luftfart bak seg.
Han tror at et samarbeid med et nytt selskap i Norge blir nødvendig, for de selskapene som nå mister passasjer-samarbeidet med SAS.
Dette er alle selskaper med betydelig trafikk til og fra Norge. De har kunnet dra store fordeler av at SAS i alle år har overført passasjerer i deres fly, som regel fra Oslo og videre ut i Europa.
Nytt samarbeid
Han mener at ruter som utenlandske flyselskap har til og fra Norge kan komme i fare for å bli lagt ned eller redusert, når de ikke har et selskap i Norge som de kan samarbeide med.
– Mating av passasjerer ut og inn av Norge er jo viktig for alle nettverksselskaper. Når Star Alliance-selskapene mister sin feed fra SAS, vil det naturlig nok ha innvirkning på både eksisterende og fremtidige ruter til Norge, sier Kamhaug til flysmart24.
Samarbeidet det er snakk om kalles for interlining på fagspråket.
Kan være lønnsomme
Det betyr at to selskaper innleder et kommersielt samarbeid som gjør at passasjerer og bagasje kan fly sømløst med to selskaper. Norwegians datterselskap Widerøe inngikk en slik avtale på utvalgte ruter med Lufthansa for kort tid siden.
Billettene i et slikt samarbeid er gjennomgående.
Passasjeren kan sjekke inn på flyplass i Norge og fly til sin destinasjon ute i verden, uten å måtte sjekke seg selv eller bagasjen inn på nytt – selv om vedkommende må bruke to ulike selskaper.
Slike samarbeidsavtaler har Norwegian holdt seg unna så langt.
Kan bli forandring
Kamhaug tror det kan komme en forandring her, og at det kan komme samarbeidsavtaler med det norske selskapet.
Artikkelen fortsetter under bildet
«Mating av passasjerer er viktig for alle nettverkselskaper»
Chistian Kamhaug. Foto: Privat
flysmart24 har spurt Norwegian om dette kan være aktuelt fremover, men selskapet har ikke svart på henvendelsen.
Kamhaug mener selskapet har beveget seg gradvis bort fra den rene lavprismodellen som utelukkende satser på fritidstrafikk, til å bli et selskap som også satser på de godt betalende forretningsreisende på jobbturer.
God butikk
Derfor mener han det ligger godt til rette for at Norwegian kan tre inn i en rolle som ny samarbeidspartner, og at det heller ikke er noe teknisk i veien for at dette skal kunne skje.
Dessuten, mener han, kan samarbeidsavtaler med andre selskaper bli en lønnsom affære for det norske selskapet:
– Jeg tror at Star Alliance-selskaper som nå mister samarbeidet med SAS i Norge, kan være såpass desperate for å få et selskap som kan mate dem med norske passasjerer at de nok vil være villige til å godta ganske dyre interline-avtaler. Det er jo alltid en diskusjon om hvor mye av en total billettpris feeder-selskapet skal ha. Nå tror jeg Norwegian vil være i posisjon til å ta seg godt betalt, mener Kamhaug.