Tror ikke SAS-kunder vil la seg friste av Norwegian

Norwegian jakter på SAS sine beste kunder. En ekspert på bonustilbud har ingen tro på at Norwegian vil lykkes. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian er på jakt etter de beste kundene hos streikerammede SAS, og tilbyr dem en rekke gratis fordeler hvis de vil begynne å reise mer med Norwegian.

Tilbudet kom denne uken, og kalles status match.

Det vil i dette tilfelle si at alle kunder i SAS Euro Bonus som har gull- eller diamantkort, får tilbud om å rykke direkte opp til høyeste status hos Norwegians bonusordning.

Slipper å betale

Det nivået heter Norwegian Reward Priority.

Dette er toppnivået der de som flyr mest med Norwegian havner. Som gevinst for minst 32 flyvninger i året, er disse medlemmene fritatt for gebyrer som de aller fleste andre må betale.

De kan nye godt av gratis setevalg og adgang til fast track. De slipper å betale for håndbagasje og innsjekket bagasje. I tillegg får de flere cashpoints når de flyr.

Ingen stor fangst

Det eneste SAS-kundene skal gjøre for å få de samme gratisfordelene, er å registrere seg og på den måten si ja til tilbudet hos Norwegian.

Da vil de få Priority-status med én gang og alle gratisfordeler i 60 dager. Foretar de to reiser innen den tid, vil gratisytelsene gjelde et år.

En av de ansvarlige for den norske delen av det internasjonale flybonusnettstedet Insideflyer.no, Tore Dyrseth, tror ikke Norwegian kan regne med noen stor fangst blant SAS-kundene:

Lounge-tilgang viktigst

– Jeg tror nok en del vil «hoppe på» for å få fordelene, siden mange også flyr Norwegian innimellom. Men at SAS direkte vil miste noen gull- og diamantkunder til Norwegian kun på grunn av dette tror jeg ikke, sier Dyrseth til flysmart24.

Han mener bonustilbudene hos de to selskapene er for ulike til at SAS-kunder vil la seg friste til å bli Norwegian-kunder fullt ut.

Artikkelen fortsetter under bildet

«Tviler på at Norwegian vil kapre nye kunder fra SAS»

Tore Dyrseth. Foto: Knut-Erik Mikalsen

– Bonuspoeng man tjener i SAS kan brukes i hele verden. Det veier tungt, i tillegg til at gull- og diamantkunder har tilgang til lounger i Norge og i utlandet. Dette er fordeler som er såpass viktige i forhold til det Norwegian tilbyr, at jeg tviler virkelig på at Norwegian permanent vil kapre nye kunder på dette, sier han.

Må bli med i allianse

Dyrseth tror ikke Norwegian vil bli en reell konkurrent til SAS før det norske lavprisselskapet blir en del av en flyallianse, slik SAS er.

– For «vanlige» forretningsreisende som reiser aller mest i Norge og i Skandinavia, er nok lounge en av de viktigste fordelene. Skal Norwegians tilbud være attraktivt for SAS-kunder må også en status i Norwegian gi en form for prioritet ved forsinkelser og kanselleringer. Når flyene går og alt er på stell spiller det ofte ikke så stor rolle. Men når klunderet oppstår er det viktig å få hjelp. Der har Norwegian en vei å gå for å kare til seg lojale forretningsreisende fra SAS, sier Dyrseth.