Det strømmer inn med klager etter årets Syden-ferier. Mange er fortørnet over å ha besøkt et sted der de møtte lokale skikker som de ikke likte, der de oppdaget skumle krypdyr eller ble syk av maten.
Andre er fortørnet over at de møtte et dødt feriested med mange stengte restauranter og butikker.
Når slike ting kommer overraskende på de reisende og danner grunnlag for klager på ferien, er forklaringen svært ofte enkel:
Mange gir blaffen i å lese hva reisearrangøren skriver om reisemålet, og hva gjestene må være forberedt på å finne av lokale forhold og regler på feriestedet.
Oppfylle forventninger
De er mest opptatt av å sette seg inn i alt rundt fly, hotell og service, mens reisearrangørenes generelle informasjon om stedet de skal feriere på ikke blir sjekket like nøye.
Det å ikke sette seg inn i forhold på reisemålet er ikke spesielt lurt, mener Norge-sjefen for landets største pakkereisearrangør, Marie-Anne Zachrisson:
– Det viktigste er at man ved bestilling leser nok om både reisemål og hotell, slik at man bestiller en ferie som i størst mulig grad oppfyller de forventningene og ønskemålene man har, sier Zachrisson til flysmart24.
«Viktige ting på reisemålet»
Både Ving, Apollo og TUI har omfattende informasjon på egne nettsider hvor selskapene informerer sine gjester om «viktige ting på reisemålet.»
– Litt av sjarmen med å reise på ferie til utlandet, er jo akkurat at det er noe helt annet enn å bli hjemme i Norge. Kultur, vær, natur, språk og mat – det er det å oppleve noe nytt som ofte skaper de flotte ferieminnene, sier Zachrisson.
Dette er informasjon som er like naturlig å sette seg inn i som informasjon om hotell og service.
Dette blir kundene fortalt
– Vi har mye informasjon, fakta og inspirasjon på ving.no for å hjelpe gjestene å finne sin drømmeferie. Det kan handle om standard og fasiliteter på hotellet. Avstander til sentrum eller til stranden, og spørsmål om det er en sand- eller steinstrand, sier Zachrisson.
Men det fins altså en god del generell informasjon som vil være like viktig å sette seg inn i for å sikre at man ikke får seg uventede og mindre hyggelige overraskelser.
Mat kan bli konfiskert
Hos Ving blir det informert om at insekter som maur, mygg eller kakerlakker ikke tar hensyn til hotellstandard. De kan like gjerne forekomme på et 5-stjerners hotell som et 2-stjerners overnattingssted.
Det blir også fortalt at noen hoteller blir fotografert med vidvinkel, og at rom og basseng derfor kan se større ut på bildene enn de er i virkeligheten.
De som bor på hotell blir informert om at noen av hotellene ikke tillater medbragt mat og drikke på rommene eller ved bassengområdet, som er kjøpt utenfor hotellet. Hotellet kan forbeholde seg retten å konfiskere de medbragte varene.
Ikke kle deg utfordrende
På TUIs sider blir man informert om kulturforskjeller som man kan møte i noen ferieland, og hvordan dette best kan håndteres.
Blant annet gjelder dette påkledning:
– Unngå å virke støtende når du besøker lokale steder og landsbyer. Du viser større respekt om du har dekket til skuldre og knær. Dette gjelder både kvinner og menn, og det er et krav ved besøk i kirker og moskeer. Jo mindre utfordrende man kler seg, desto bedre, skriver TUI.
Må være forberedt
På Apollos sider blir reisende blant annet informert om at man må være forberedt på å møte nasjonale regler om røyking som kan være minst like strenge som her hjemme:
– Svært mange land har innført røykeforbud, og det er ikke lenger tillatt å røyke på offentlige steder, på restauranter, barer og lignende. De fleste hotellene tillater heller ikke at det røykes i rom/leiligheter, med unntak av på balkongen/terrassen der det som regel er tillatt å røyke. Det er ellers forskjellig praksis når det gjelder røyking, så man må følge de lokale bestemmelsene, skriver Apollo.
Må betale for solstoler
I noen land må norske gjester også være klar over at strømforsyningen ikke er så stabil som her hjemme:
Flere reisemål har ikke oppvarming av hotellrom og leiligheter, og det kan derfor være kjøligere enn forventet under høst, vinter og vår.
Gjestene blir også advart mot at noen hoteller krever betaling også for bruk av solstoler og parasoller på hotellets strand, samt for aircondition og leie av deponeringsbokser.
Andre gjesters oppførsel
Noen blir støtt av andre gjesters oppførsel, og lar dette irritere dem hele ferien. Å
Dette er noe blant annet TUI informerer om:
– TUI kan ikke gjøres ansvarlig for andre gjesters oppførsel. Det gjelder for eksempel barnegråt på flyet, støyende naboer på hotellet, andre nasjonaliteters oppførsel eller barns «uhell» i bassenget, skriver TUI.
Å klage på dette i etterkant er også formålsløst. Slike klager blir så å si alltid avslått.