Etter to år er SAS fra i dag ute av konkursbeskyttelsen. Selskapet kan ta ny sats med nye eiere, penger på bok og mindre gjeld.
– Dette er en historisk dag. Den markerer starten på en spennende fremtid for SAS, sier selskapets toppsjef Anko van der Werff.
Reorganiseringen av selskapet skjer nesten samtidig som selskapet trer inn i en helt ny allianse, Skyteam, med mange nye samarbeidspartnere. Inntreden i ny allianse trer i kraft søndag.
Det som skjer nå er at de nye eierne – investeringsfondet Castlelake, Air France-KLM og den danske stat – formelt tar over ansvaret for selskapet.
Fortsatt ekspansjon
Den svenske flyanalytikeren Jan Ohlsson tror det kommer til å skje mye spennende rundt selskapet i den kommende tiden, men:
– Nå er det på tide at SAS viser frem kortene. Mye tyder fortsatt på ekspansjon dersom de finansielle musklene er til stede, sier Ohlsson til flysmart24.
Han mener selskapet nå er bedre stilt finansielt og at det er på tide å vise hvilke planer SAS har for fremtiden:
Hvor skal de fly?
– Selskapet får tilført tre nye langdistansefly om ikke så lenge, men hvor skal de fly? Det kan komme en ny rute til Sør-Amerika, slik SAS-sjefen drømmer om. Mye er uklart, og mange brikker skal falle på plass denne høsten, sier Ohlsson.
Med restruktureringen har SAS fått inn flykonsernet Air France-KLM som en av sine eiere.
Ohlsson mener et av spørsmålene som presser seg frem er om Air France-KLM skal øke sin eierandel i SAS, og om EU godkjenner det. I dag er eierandelen på 20 prosent.
Trofaste kunder
En annen sak Ohlsson mener blir spennende å følge med på, er hvor trofaste Star Alliance-kundene vil vise seg å være.
Spørsmålet er om de vil følge med SAS og Euro Bonus når bonusordningen flytter over til Skyteam, der Air France-KLM hører til.
Alternativt kan de forlate SAS og hoppe over til et selskap som for eksempel Lufthansa, for på den måten å bli værende i Star Alliance.
Mer robust
SAS presenterer seg selv som et mer robust selskap etter at restruktureringen nå er fullført.
– I løpet av prosessen har SAS restrukturert mer enn 2 milliarder amerikanske dollar i gjeld. Justert flyflåten og relaterte kostnader samt inngått avtaler med viktige interessenter, kreditorer og leverandører, sier Anko van der Werff.
Selskapet mener selv at det fremstår som et konkurransedyktig og finansielt robust flyselskap med en styrket kapitalstruktur.