Klart for over 30 nye norske flyruter – her er oversikten

Både Norwegian og British Airways starter nye ruter fra Storbritannia til Norge til vinteren. Her fra Gatwick, og bildet er fra tiden da Norwegian fortsatt fløy langdistanse. Foto: Shutterstock

Det kommer til å nærmest hagle nye flyruter fra Norge når vintersesongen stater i slutten av oktober. Over 30 nye ruter er allerede satt opp, mange av dem til og fra Nord-Norge.

Det er lenge siden Avinor har kunnet presentere en så omfattende liste over nye ruter, og det i vintersesongen. Vinteren er normalt lavsesong for flyindustrien.

Det britiske lavprisselskapet EasyJet markerer seg med en ny og tung satsing i Norge, og står alene for mer enn en tredjedel av de nye rutene.

Gikk inn i samarbeid

Suksessen med mange nye ruter til Norge har ikke kommet av seg selv:

– Vi har jobbet strategisk over flere år for å øke rutetilbudet til de regionale lufthavnene i Avinor systemet, sier leder for ruteutvikling i Avinor, Marin Langaas, til flysmart24.

Han forteller at Avinor for tre år siden la om sin strategi for å få etablert nye flyruter til Norge. Konsernet gikk i konkret partnerskap og samarbeid med utvalgte destinasjonsselskaper.

– Vi har investert betydelige ressurser og tid i felles strategi og oppføling mot flyselskapene. Dette arbeidet gir nå konkret avkastning i form av en rekord i antall nye flyruter, og forsterkning av eksisterende rutetilbud. Da spesielt til de arktiske attraksjonene i Nord-Norge som Evenes, Tromsø og Alta, forteller Langaas.

Oppsving i reising

Arbeidet med nye ruter har kommet samtidig med et voldsomt oppsving i reiseaktiviteten over hele Europa.

Det har gjort at flyselskapene har hatt større appetitt på å åpne ruter til nye områder som Norge.

Så stor har Avinors suksess med dette arbeidet vært, at man for Tromsøs del har nådd et kapasitetstak.

Langaas forteller at Avinors fokus fremover vil være å bygge nye ruter til EVE (Lofoten), og få igangsatt ruter fra Bodø.

Tilbake etter pandemien

– Lengre nord har vi nå fokus på å lykkes i Alta med det som nå kommer av ny kapasitet, sier han.

Også sør i Norge skjer det nyheter på rutefronten.

Ikke minst har Europas nest største lavprisselskap, britiske EasyJet, etablert en rekke nye ruter til Oslo Lufthavn. Dette er første gang EasyJet er tilbake med ruter til Norge etter pandemien.

To nye neste sommer

Dessuten:

– Lengre sør har vi spennende ting på gang fra både Ålesund og Stavanger i tillegg til Oslo og Bergen, sier Langaas.

Fra sommersesongen neste år kan Avinor allerede notere to nye ruter. Det er Lufthansa-eide Discover Airlines som skal åpne ruter fra Ålesund til Frankfurt (fra 3. mai) og fra Bodø til München (fra 2. juni).

Avinor har utarbeidet denne listen for flysmart24 over nye ruter som kommer når vintersesongen starter i slutten av oktober:

Her er de nye rutene

  • Oslo – Milano Malpensa, Easyjet – start 27. oktober
  • Oslo – Charles de Gaulle Paris, EasyJet – start 28. oktober
  • Oslo – Agadir, Norwegian – start 30. oktober
  • Tromsø – Manchester, Norwegian – start 30. oktober
  • Tromsø – Brussel, Norwegian – start 31. oktober
  • Tromsø – Arlanda Stockholm, Norwegian – start 31. oktober
  • Oslo – Hurghada Egypt, Norwegian – start 02. november
  • Tromsø – London Heathrow, SAS – start 02. november
  • Harstad/Narvik – London Gatwick, Norwegian – start 02. november
  • Tromsø – Genève, Norwegian – start 02. november
  • Oslo – Genève, EasyJet – start 04. november
  • Tromsø – London Gatwick, EasyJet – start 11. november
  • Oslo – Manchester, EasyJet – start 15. november
  • Tromsø – Manchester, EasyJet – start 19. november
  • Tromsø – Charles de Gaulle Paris, EasyJet – start 28. november
  • Oslo – Liverpool, EasyJet – start 29. november
  • Tromsø – Barcelona, Vueling – start 30. november
  • Tromsø – London Heathrow, British Airways – start 01. desember
  • Tromsø – Madrid, Iberia – start 01. desember
  • Tromsø – Milano Malpensa, EasyJet – start 04. desember
  • Tromsø – Bristol, EasyJet – start 05. desember
  • Tromsø – Genève, EasyJet – start 05. desember
  • Tromsø – Berlin, EasyJet – start 06. desember
  • Tromsø – Amsterdam, EasyJet – start 15. desember
  • Oslo – Manchester, TUI – start 15. desember. (skicharter)
  • Oslo – Dubai Al Maktoum, Norwegian – start 15. desember
  • Alta – Frankfurt, Discover Airlines – start 19. desember
  • Tromsø – Orly Paris, Transavia – start 21. desember
  • Harstad/Narvik – Zürich, Edelweiss – start 21. desember
  • Harstad/Narvik – Bergamo Milano, Norwegian – start 23. desember
  • Tromsø – Stuttgart, Eurowings – start 25. januar

Kilde: Avinor

Kommer ikke av seg selv

Flyplasser over hele Europa slåss hele tiden om nye ruter, og Norge har fordel av sitt utvalg av mange og eksotiske vintertilbud. Ikke minst drar den norske vinteren og nordlyset mange til spesielt Nord-Norge.

«Vi har spennende ting på gang»

Martin Langaas. Foto: Avinor

Langaas sier at Norge som reisemål øker i popularitet, men ingen av ruteetableringene er tilfeldige.

– Samtlige ruteetableringer er et konkret resultat av aktivt ruteutviklings- og destinasjons arbeid, og et salgsteam som uavbrutt jobber ute sammen med flyselskapene for Avinor, sier Langaas.