SAS tar nå fatt på sitt nye liv. Samarbeidet med gamle venner er slutt, og mange helt nye partnere trer inn i stedet.
For de reisende vil forandringene merkes på flere områder, men det vil ta tid før de store omleggingene vil komme.
Noen av endringene vil være nytt for alle reisende, mens det er de som reiser mye og langt som vil kunne merke de største forandringene.
Nye muligheter
flysmart24 har kikket inn i det nye SAS-produktet, og forteller her hvordan SAS vil endre seg fra 1. september.
I dag er flyselskap som Lufthansa, Turkish Airlines, Swiss, United Airlines og TAP Air Portugal blant de nærmeste samarbeidspartnerne til SAS.
Fra 1. september er det slutt med disse. Fra da av gjelder det tetteste samarbeidet med selskaper som Air France, KLM, Virgin Atlantic, Tarom og Delta Air Lines.
Som i dag
Det vil komme nye flyruter og nye reisemuligheter med de nye alliansepartnerne i Skyteam. En langrute til Deltas knutepunkt i USA, Atlanta, er allerede i gang fra København.
Skal du reise innenriks i Norge, eller kanskje ta en storbytur til Europa eller oppsøke sol og varme i Syden, vil du ikke merke særlig forskjell med «nye SAS»:
Alt vil i praksis være som i dag.
Det er når du skal til reisemål som SAS ikke dekker med direkterute fra Skandinavia, at endringene kan komme.
Avtaler i boks
Mens du før ble rutet videre med SAS eller dagens samarbeidspartnere, blir det nå bli en endring.
Heretter vil man kunne bli sendt videre med Air France via Paris eller med KLM via Amsterdam.
Avtaler om codeshare med de to selskapene er allerede i boks.
Det betyr at reiser via Frankrike eller Nederland vil skje like enkelt som dem som i dag går via København. Du sjekker inn på hjemmeflyplassen, har billett helt frem og plukker opp bagasjen når du er på reisemålet.
Lounger og bonuspoeng
De som samler på bonuspoeng i Euro Bonus-ordningen, vil ikke lenger opptjene poeng hos de Star Alliance-selskapene som SAS samarbeider med i dag. Unntaket er Singapore Airlines.
Fra nå av blir det langt færre flyselskap der det blir mulig å opptjene Euro Bonus-poeng hos. Mens man i dag kan opptjene poeng i 26 selskaper, er det bare 19 selskaper innen Skyteam.
Uansett skal poengene nå opptjenes i Skyteam-selskaper som Air France, KLM, Air Europa, Virgin Atlantic ITA Airways og Delta Air Lines.
Må finne andre
Skal man bruke poeng til flyreiser, må også det skje med Skyteam-selskaper.
De kundene som er opptatt av tilgang på flyplasslounger vil merke endringer. De vi få mange nye lokaliteter å forholde seg til.
Fra nå av vil flyplassloungene til de aller fleste Star Alliance-selskapene være lukket for SAS-kunder.
Nå må SAS-reisende venne seg til å lete etter Skyteam-loungene, som fins på de store flyplassene.