Etter en tid med nærmest historisk høye billettpriser på fly, har svekket etterspørsel gjort at prisene har falt mye den senere tid.
Prisene kan fortsatt komme til å falle, mener analysesjef Jacob Pedersen i danske Sydbank. Han har levert en fersk analyse om det europeiske luftfartsmarkedet.
Han har fulgt flybransjen tett i mange år, og mener mer prisfølsomme forbrukere kommer til å sørge for fortsatt prispress på flybilletter.
Hardt slag
– Årene 2022 og 2023 har generelt vært preget av fremgang i belegg og høye priser som følge av en meget høy reiselyst, godt hjulpet av en robust og spenstig økonomi for europeiske forbrukere. Det bildet blir for alvor endret nå, skriver Pedersen.
Det blir et hardt slag for mange flyselskap, mener Pedersen:
River ikke ut billetter lenger
– Forbrukerne river ikke lenger dyre flybilletter ned fra hyllene. De siste årene har flyselskapene blitt vant til å kunne selge flybillettene nær avgang til høye priser. Den trenden har snudd. I stedet er realiteten nå at billetter tett opp til avgang må selges med rabatt. Dette svekker flyselskapenes inntekt per passasjer, skriver Pedersen i sin analyse.
I tillegg til lavere billettpriser plages flyselskapene av stadig høyere avgifter og problemer med avvikling av trafikken. Dette på grunn av mangel på flyveledere i Europa.
Økte utgifter
I tillegg har mange selskaper, som for eksempel Norwegian og Lufthansa, blitt tvunget til økte faste utgifter gjennom svært dyre lønnsoppgjør for deler av sine ansatte.
Alt dette svekker bunnlinjen.
Derfor kommer lavere billettpriser som en ekstra byrde i en tid da flere selskaper setter inn stadig flere fly i trafikk.
Priser til himmels
Inspirert av den voldsomme veksten i trafikken etter pandemien og billetter som de kunne prise til himmels, hentet flere selskaper inn nye fly som skulle øke fortjenesten enda mer.
«River ikke dyre flybilletter ned fra hyllene»
Jacob Pedersen. Foto: Sydbank
Nå uteblir den forventede trafikkveksten utover i året, og prisene kundene er villige til å betale er langt lavere enn det flyselskapene hadde regnet med.
At flyselskapene forbereder seg på at prispresset skal fortsette også neste år, mener Pedersen vises ved at flygiganter som Lufthansa og Air France-KLM har iverksatt grunnleggende og fremtidsrettede kostnadskutt.
Kundene har fått nok
Konklusjonene i analysen fra Pedersen sammenfaller med utsiktene som den siste Norsk Flyprisindeks avslørte, og som flysmart24 presenterte forrige uke.
Den viser at kundene har fått nok av høye priser, med et kraftig fall i billettprisene de senere månedene som resultat.
Ansvarlig for indeksen, Ole Stouby, kunne også fortelle at han venter at prispresset kommer til å fortsette utover året og inn i neste år.