Da de to norske passasjerene møtte opp på Gardermoen for å ta et fly til Gdansk i Polen, ble de avkrevd 1 090 kroner for å sjekke inn i skranke.
Helt uhørt, mente de og krevde pengene tilbake fordi de mente dette var en praksis som de var blitt for dårlig informert om.
Flyselskapet sa nei og viste til sine bestemmelser. Nå har kravet vært behandlet av flyklagenemnda.
Sjekke inn selv
Bakgrunnen er en reise som foregikk med det ungarske lavprisselskapet Wizz Air.
Selskapet oppfordrer sine reisende om å sjekke inn gratis på nettet eller selskapets mobilapp. Dette må gjøres i inntil tre timer før avgang.
De som overser denne bestemmelsen, må betale et gebyr på 545 kroner hver for at selskapet skal sjekke dem inn i skranke på flyplassen.
Ikke godt nok informert
Dette var en bestemmelse de to mente Wizz Air ikke tydelig nok hadde kommunisert i sin informasjon til dem etter at billettene var kjøpt.
De fant riktig nok denne informasjonen i en epost de hadde mottatt etter billettkjøpet, men mente at dette ble formidlet med så liten skrift at det ikke kan forventes at noen forbrukere får det med seg.
Dessuten, mente de to, virket eposten som en generell informasjon om innsjekk som en forbruker lett kan overse.
Sjekket opp
Wizz Air har sjekket opp deres bestilling. Selskapet har ikke kunnet finne noe registrert forsøk fra de to på å sjekke inn på nettet, selv etter at de var blitt minnet om dette i en egen epost.
I tillegg viser Wizz Air til at detaljert informasjon om den elektroniske innsjekkingsprosessen er tilgjengelig på selskapets nettside.
– Denne gir passasjerene klare instruksjoner og veiledning, svarte Wizz Air da nemnda skulle behandle saken.
Null forståelse
Klagenemnda gir Wizz Air fullt medhold, og viser ingen forståelse for de to nordmennenes krav og forståelse av situasjonen.
Nemda mener Wizz Air sin informasjon om innsjekkingsreglene er klar og tydelig, og ikke til å misforstå:
– Denne informasjonen kommer tydelig frem tidlig i e-posten og er ikke gjemt bak liten
skrift, skriver nemnda i sitt vedtak.
Nemnda avviser klagernes krav.