Skandinaviske og europeiske flyselskaper blir ikke levnet mye ære av kundene som legger inn bedømmelser på forbrukernettsiden Trustpilot.
Dette er en nettside der brukerne kan legge inn anmeldelse av de erfaringene de har med en virksomhet.
Der skal det gis en karakter fra 1 til 5, avhengig av hvor godt de liker selskapet de har hatt kontakt med.
Konklusjon: Dårlig
Mange passasjerer bruker anledningen til å si sin mening om flyselskap de har benyttet, og hvilke erfaringer de sitter igjen med.
Det er ikke mye lystig lesning, de fleste havner i kategorien «dårlig.»
De fleste flyselskapene strever med å karre seg over 1 av 5 mulige stjerner når folk skal fortelle om sin erfaring med selskapet de omtaler.
Kritikk viktig
Hos Norwegian, som er et av selskapene som får mye negativ kritikk, ser man også på kritiske anmeldelser som viktige:
– Vi verdsetter alle tilbakemeldinger fra kundene, både positive og negative. Våre egne kundeundersøkelser er de viktigste for oss, og kundenes tilbakemeldinger gir oss muligheten til kontinuerlig forbedring der det er behov for det, og samtidig forteller den oss på hvilke områder vi leverer godt på den kundeopplevelsen vi ønsker å tilby de som reiser med oss, sier pressesjef i Nowegian, Eline Hyggen Skari, til flysmart24.
Hos Trustpilot sier man at det er en voldsom mengde anmeldelser som kommer inn hvert år. Bare i fjor var det 54 millioner nye innlegg.
Avviser negativ overvekt
I selskapet avviser man at det bare er misfornøyde kunder som legger inn anmeldelser hos dem:
– Nei, det er ikke en overvekt av negative anmeldelser. Forbrukere deler sine genuine erfaringer med bedrifter, både positive og negative, sier kommunikasjonsdirektør Jack Baine i Trustpilot til flysmart24.
Han sier Trustpilots virksomhet tjener både forbrukere og bedrifter.
– Her får de en hel rekke anmeldelser, gode og dårlige. Det hjelper forbrukere å ta de riktige valgene, og det hjelper bedrifter med å bygge tillit, vokse og forbedre tjenestene sine, sier Baine.
Dette er dommen
For flyselskapene er det mye dårlig kritikk.
Dette er det gjennomsnittlige nivået de mest aktuelle flyselskapene i det norske markedet havner på:
- Norwegian får 1,5 stjerner.
- SAS får 1,5 stjerner.
- Widerøe får 1,7 stjerner.
- Norse Atlantic Airways får 2,3 stjerner
- Lufthansa får 1,2 stjerner.
- British Airways får 1,3 stjerner.
- Emirates får 1,7 stjerner.
- Qatar Airways får 1,5 stjerner.
- Turkish Airlines får 1,4 stjerner.
- Ryanair får 1,3 stjerner.
- Wizz Air får 1,3 stjerner.
- Sunclass Airlines får 3,5 stjerner.
Kilde: Trustpilot
Som det går frem av denne oversikten, er det charterflyselskapet Sunclass Airlines som skårer minst dårlig av flyselskapene.
Det norske langdistanseselskapet kommer seg så vidt over 2 med sine 2,3 stjerner, og får med det klassifiseringen «under middels.»
Skikkelig oppgjør
Når man går inn på de enkelte selskap og omtalene de får, er det ikke mye positivt å registere.
Om Norwegian blir det skrevet at kunden aldri mer skal reise med Norwegian, om forsinkelser og elendig informasjon og fly som var forferdelig skitne. En tar et skikkelig oppgjør og spør: Hva har skjedd med Norwegian, for et dri..selskap det har blitt! 74 prosent av dem som har omtalt selskapet mener at det ikke fortjener mer enn 1 stjerne.
«Fullstendig elendig»
Også SAS blir filleristet av dem som har sendt inn en bedømmelse: Om dette selskapet heter det blant annet at det har dårlig og frekk kundeservice, overbooker, er alltid forsinket, har en dårlig og uoversiktlig app, og dessuten en dårlig nettside. Én har gitt helt opp: – SAS er blitt så fullstendig elendig nå, at det ikke er aktuelt å bruke dem.
«Skittent fly»
Heller ikke Widerøe slipper unna: Widerøe omtales av en anmelder som «helt ubrukelig» etter bagasjeforsinkelse. Andre klager over dårlig kundeservice, at selskapet sliter med tekniske problemer. Og dessuten har noen opplevd skittent fly. En ber folk holde seg unna Widerøe og at selskapet burde ha blitt satt under administrasjon.
«Første og siste gang»
Norse Atlantic får også kritikk: En av anmelderne skriver at han forsøkte selskapet for første gang, og det ble også den siste. Dårlig behandling av passasjerer. Kritikk også for høye gebyrer for sete og mat, mens en anmelder mener at selskapet har svært ubehagelige seter. En annen skriver at han opplevde å betale to ganger for samme sete.