Etter en sommersesong med sviktende omsetning, innrømmer nå restauranteierne på Mallorca at det er noe galt med prisene.
På tampen av høysesongen mener næringen at noe må gjøres for å demme opp for en kraftig besøks- og salgssvikt.
– Tiden er inne for å sette ned restaurantprisene, sier den nye presidenten for CAEB Restaurants Association på Mallorca, Juanmi Ferrer, til avisen Majorca Daily Bulletin.
Har økt prisene for mye
Som flysmart24 har skrevet tidligere, har det vært en rekordhøy tilstrømming av turister til den populære ferieøya i sommer.
Likevel har omsetningen på utestedene og underholdningsaktivitetene sviktet på mellom 20 og 30 prosent.
På slutten av sesongen har det derfor vært innført store rabatter på prisene i håp om å få folk til å bruke mer penger.
Næringen selv påpeker nå at svikten har kommet, fordi prisene har vært økt for mye.
Som norske priser
Oppmuntret av et skyhøyt forbruk i fjor, da folk ennå hadde oppsparte reserver etter pandemien, trodde turistnæringen at årets forbruk ville bli enda høyere.
Derfor ble prisene satt opp.
Det var et skikkelig bomskudd.
Et måltid ute har blitt for dyrt, derfor har det også vært glissent på mange restauranter.
Prisene har vært så høye at til og med nordmenn kunne ofte oppleve at det ble operert med priser som kunne ligne på norske priser for mat og drikke på utesteder.
Økte dramatisk
Prisene på flyreiser og hotellopphold har økt dramatisk, noe som har gjort at besøkende hadde mindre penger å bruke på forlystelser og restaurantbesøk under selve ferieoppholdet.
Foreningspresidenten sier at restauranter er de første som merker det når en økonomisk nedgang nærmer seg.
Slik har det vært i sommer:
– Forbrukerne begynner å stramme inn beltet. Den europeiske økonomien kjøler seg ned, mener Ferrer.