Et flyselskap er i en klasse for seg

SAS og Norwegian klar for avgang fra Oslo Lufthavn. Det ene selskapet er på Europas 10 på topp i antall flyvninger per dag. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Ingen over, ingen ved siden. Slik kan man enkelt oppsummere trafikk-situasjonen for det europeiske flyselskapet så langt i år.

Det irske lavprisselskapet Ryanair har i hele år holdt seg et langt stykke foran alle sine konkurrenter. Slik fortsetter selskapet inn i høsten og vinteren.

Dette viser tallene fra den europeiske flysikringstjenesten, Eurocontrol, som fører en kontinuerlig oversikt over de enkelte selskapenes ruteaktivitet.

Satser i Norge

Ferske tall flysmart24 kan presentere, viser at Ryanair har dobbelt så mange daglige flyvninger som sin hardeste konkurrent, britiske EasyJet.

EasyJet, som står foran en formidabel satsing på norske ruter denne høsten og vinteren, holder stadig på andreplassen.

Dette til tross for at selskapet så langt i år har hatt 8 prosent færre flyvninger enn i tilsvarende periode i fjor.

Holder seg i Europa-toppen

Derimot har nummer tre på listen, Turkish Airlines, økt sin aktivitet med 8 prosent.

Så ser vi at SAS, som nylig lanserte 14 nye ruter, holder seg inne på topp 10-listen til Eurocontrol, mens Norwegian og Widerøe ligger under streken.

Ser vi samlet på Norwegian og Widerøe, som nå er et konsern, har de to samlet større trafikk enn SAS alene.

De største i Europa

  • 1. Ryanair Group – 3 124 flyvninger
  • 2. EasyJet Group – 1 582 flyvninger
  • 3. Turkish Airlines Group – 1 459 flyvninger
  • 4. Lufthansa Airlines – 1 158 flyvninger
  • 5. Air France Group – 1 013 flyvninger
  • 6. KLM Group – 869 flyvninger
  • 7. Wizz Air Group – 839 flyvninger
  • 8. British Airways Group – 833 flyvninger
  • 9. SAS Group – 622 flyvninger
  • 10.Vueling – 618 flyvninger
  • 14. Norwegian Group – 425 flyvninger
  • 22. Widerøe – 314 flyvninger
  • 23. Finnair Group – 307 flyvninger

Kilde: Eurocontrol

Hvor lenge Norwegian og Widerøe skal opptre på statistikk som to adskilte selskap, har Eurocontrol ikke tatt stilling til.

Når flysmart24 spør Eurocontrols informasjonsapparat om dette, får vi til svar at dette er et forhold som organisasjonen har til vurdering.