Refunderte pengene etter avlysning – det var ikke nok

Norse Atlantic kansellerte avgang fra Oslo til New York: Det ble det bråk av. Foto: Norse Atlantic Airways

Da flyvningen til New York ble avlyst en måned før avgang, betalte selskapet tilbake billettpengene til kunden.

Da mente selskapet, Norse Atlantic Airways, at det hadde gjort opp for seg.

Det mente ikke kunden, som hadde reiseplaner videre ut fra verdensmetropolen. Han skulle til San José i Costa Rica, og hadde allerede kjøpt billetter dit med Copa Airlines.

Flyselskapet sa nei

Derfor måtte han ta et grep:

Han kjøpte nye billetter med SAS fra Oslo for likevel å rekke flyvningen fra New York til Costa Rica. Denne utgiften, mente han, at Norse Atlantic burde dekke.

Det sa flyselskapet blankt nei til. Derfor har saken nå vært til behandling i flyklagenemnda, som er klar i sin oppfatning om konflikten.

Når Norse Atlantic avviste å dekke kundens billetter fra New York til Mellom-Amerika, henviste selskapet til regelen om at kanselleringen hadde skjedd mer enn 14 dager før avgang.

Innfridd sine forpliktelser

Dermed, mente Norse, hadde selskapet innfridd sine forpliktelser når det også hadde returnert kundens billettutgift på 2 998 kroner.

I tråd med EUs regler har klager dermed ikke rett til kompensasjon, mente selskapet:

– Klager har følgelig heller ikke krav på erstatning for nye flybilletter, konkluderte Norse.

Dermed ble det en sak for klagenemnda, som gir kunden fullt medhold.

Nemnda minner om at det å avlyse mer enn 14 dager før avgang ikke er den eneste forpliktelsen et flyselskap har i slike saker:

Skal tilbys alternativ løsning

Flyselskapet skal da tilby kunden to alternativer – enten pengene tilbake, eller omruting snarest mulig.

Det betyr at flyselskapet også skal tilby kunden å skaffe nye billetter til bestemmelsesstedet.

Det valget presenterte ikke Norse for kunden, og nemnda viser til at kunden omrutet seg selv på billigste måte ved å kjøpe billetter hos SAS for 7 800 kroner.

Fikk ikke alternativ

Nemnda mener at klager ikke fikk et reelt alternativ om å velge omruting, og derfor takket ja til refusjon. -Dette innebærer etter nemndas syn at klager ikke har tatt et bevisst og informert valg, mener nemnda.

Klagenemnda mener derfor at kunden har krav på å få dekket sine ekstra billettutgifter.

Nemnda anbefaler derfor at Norse Atlantic Airways erstatter klagers utgifter på 7 828 kroner, men med fratrekk for eventuell sum som allerede er refundert for den kansellerte flyvningen.