Regjeringen vil slå sammen Flytoget med Vy. Det er en plan som kan bli stanset allerede neste år.
Høyre gjør det nå klart at partiet vil hindre at Flytoget blir slukt av Vy, hvis partiet kommer i regjering etter neste års valg.
– Det er vanskelig å forstå at regjeringen prioriterer å ødelegge ting som faktisk fungerer, skriver partileder Erna Solberg og partiets samferdselspolitiske talsperson, Trond Helleland, i et innlegg i Dagens Næringsliv.
Beholde Flytoget
Regjeringen har, mot store protester fra Flytoget, bestemt at Vy skal drive de reisendes togtilbud til Oslo Lufthavn fra 2028.
Nå vil Solberg og Helleland beholde Flytoget som et selvstendig selskap, slik det har vært drevet siden landets hovedflyplass ble flyttet fra Fornebu til Gardermoen i oktober 1998.
Utspillet fra Høyre-toppene kommer mens Vy i disse dager pøser ut reklame om hvor mye bedre togtilbudet på Østlandet vil bli, når Vy får styre togdriften til Flytoget.
Blant annet vil den begrensede sporkapasiteten kunne bli bedre utnyttet, mener Vy. Vy viser til at andre reisende kan oppleve innstilte tog, mens Flytoget suser forbi med halvfulle vogner.
«Vil gjøre gull til gråstein»
– Høyre reagerer negativt på kampanjen til Vy. En ting er at de selger inn Flytoget som problemet med trafikken på Østlandet, samtidig som Vy ikke klarer å levere på det oppdraget de har i dag. Det er mangel på togsett hos Vy. Passasjerer står som sild i tønne og Vy har dårlig regularitet, sier Helleland til flysmart24.
Han sier at Høyre vil beholde Flytoget som en garantist for høy kollektivandel til Oslo Lufthavn.
– Flytoget selv har åpnet for å ta med passasjerer på delstrekninger mellom Drammen og Gardermoen. Det er regjeringen som har satt ned foten for dette. Jeg synes Vy skulle fokusere mer på eget produkt enn å snakke ned Flytoget. Det er en grunn til at Vy er en av Norges minst populære merkevarer, mens Flytoget ligger helt i toppen. I motsetning til Støre-regjeringen vil ikke Høyre gjøre gull til gråstein, sier Helleland.
Vy: Flytoget gjør en utmerket jobb
Hos Vy sier direktør for marked og kommunikasjon, Marius Holm, at reklame-kampanjen ikke bare dreier seg om forholdet til Flytoget:
– Flytoget gjør en utmerket jobb, og har ikke skylden for noen togproblemer. Men når plassen på jernbanen er begrenset, er tildelingen av sporkapasitet til tog forbeholdt flyreisende, til hinder for videreutvikling av et nytt og bedre togtilbud for alle. Dette gjelder også de flyreisende, som får timinutters frekvens fra Drammen, og ni eller ti tog per time fra Lillestrøm, sier Holm til flysmart24.
Han sier at kampanjen forteller om endringer i togdriften på Østlandet, som er kontraktsfestet i Vy sin tiårige kontrakt med Jernbanedirektoratet.
– Disse endringene kommer uavhengig av om Vy og Flytoget slås sammen eller ikke, sier Holm.
Ny rutemodell
Han viser til at fagfolkene i Jernbanedirektoratet i flere år har arbeidet med en ny rutemodell for Østlandet, som sikrer best mulig kapasitetsutnyttelse på jernbanen.
– Selv om endringene i togtilbudet er nødvendige og viktige, er de ikke så enkle å forstå. Derfor er det viktig for oss å forklare kundene og samfunnet om den faglige bakgrunnen, sier han.
Holm viser til at det i de senere årene har blitt bygget firedobbelt spor til Asker og Ski. Lillestrøm fikk firedobbelt spor da Gardermobanen åpnet, og nå forlenges dobbeltspor for å dekke Vestfold, Østfold og langs Mjøsa.
Raskere togforbindelse
– Hensikten med disse enorme investeringene er å få raskere togforbindelse og flere avganger. Utfordringen er at vi fortsatt bare har ett spor i hver retning gjennom Oslo, hvor det nå ikke er plass til flere tog.
Vy har hatt over 40 prosent passasjervekst på Østlandet de siste 10-12 årene, og forventer ytterligere 20-30 prosent vekst de neste ti årene.
– Uten flere avganger vil denne veksten komme som økt biltrafikk. Det er bakgrunnen for at fagetaten i flere utredninger, har anbefalt at alle togavgangene gjennom Oslo må være åpne for alle. Dette uavhengig av om de skal til Oslo eller til flyplassen, sier Holm.