«Reiste gjennom Europa – ingen sjekket vår id»

De to Stavanger-passasjerene stusser over at de ikke på noe tidspunkt ble spurt om id i forbindelse med reisen fra Norge til Spania med KLM. Foto: Shutterstock

De to norske passasjerene reiste gjennom Europa uten å måtte legitimere seg på noen av flyene. – Dette må da være en sikkerhetsrisiko for luftfarten, mener de.

Da de to gikk på KLM-flyet i Stavanger, trengte de ikke vise noen form for identitetsbevis for å slippe om bord.

Da de mellomlandet på den internasjonale storflyplassen i Amsterdam, Schiphol, var det heller ingen som spurte etter id`en deres da de gikk om bord.

Andre kunne bruke billettene

– Det var merkelig at andre med letthet kunne ha brukt billettene våre. Slik systemet er nå, er det jo ingen som kjenner den faktiske identiteten til dem som går om bord. Det må da være en stor sikkerhetsutfordring for europeisk luftfart, sier Stavanger-mannen Torbjørn Haraldsen til flysmart24.

Han og kona reiser en god del, og denne gangen gikk turen fra Sola ved Stavanger til den spanske ferieøya Ibiza.

Det er en flyvning der det ikke fins direktetilbud på rutefly fra Sola, så turen måtte legges om Amsterdam der KLM hadde greie priser.

Ikke spurt om legitimasjon

Haraldsen reagerer på at det ikke i noen ledd av bestillingen eller reisen gjennom Europa ble bedt om at de måtte legitimere seg.

Billettene ble kjøpt på telefon, der ingen spør om noen form for legitimasjon.

Heller ikke da de troppet opp på Sola for å fly første etappe, var det noen som spurte om det faktisk var de som var navngitt på billettene.

Da de mellomlandet på Schiphol og byttet fly, var det heller ikke noen som ba dem legitimere seg.

Hvem er med flyet, egentlig?

– Så hvem sitter egentlig på flyet? At det ikke er id-sjekk ved avgang Stavanger i Norge, er ikke den største bekymringen. Men at det heller ikke skjer ved en internasjonal storflyplass som Schiphol, er vel mer oppsiktsvekkende, mener han.

Han reiser spørsmålet om hvor korrekt flyselskapets passasjerliste faktisk er, hvis det skulle skje en ulykke.

– Dette må være en sikkerhetsbekymring for europeiske luftfartsmyndigheter. Og hvis man vil komme seg unna uten å legge igjen spor, kan man jo reise under hvilket fiktivt navn som helst slik praksisen er nå, sier Haraldsen.

Spania har annen praksis

Haraldsen sier ar han er klar over at det innen Schengen-landene er passfrihet.

Dette betyr i praksis at det er liten kontroll med at de som går om bord er identisk med dem som holder billetten.

Men det fins unntak.

Nordmenn som for eksempel har reist fra spanske flyplasser, har vennet seg til at man trenger pass eller nasjonalt id-kort for å slippe om bord på fly, også på ruter innen Schengen.

KLM: – Opptatt av sikkerhet

Hos KLM svarer presseansvarlig Gerrie Brand at KLM i dette tilfelle har fulgt de vanlige reglene for flyvninger innen EU, der vanlig id-kontroll av alle reisende ikke er noe pålegg:

– Vi i KLM overholder alle de immigrasjonsreglene som er pålagt av nasjonale myndigheter. I dette tilfellet snakker vi om Schengen-området, hvor det er fri bevegelse av mennesker. Det endrer likevel ikke det faktum at KLM er opptatt av sikkerheten til mannskap og passasjerer, sier Brand.

Skjulte metoder

Hun sier at KLM har interne metoder som skal sikre at de som ikke får fly med KLM, blir stanset før de får gå om bord i selskapets fly.

– Gitt den sensitive karakteren til disse tiltakene kan vi ikke dele dem, sier hun.

Brand understreker at selv om det ikke er noen alminnelig id-forpliktelse på reiser innen Schengen, er alle passasjerer alltid forpliktet til å reise med gyldig reisedokument.