Flyselskapene kjemper en hard kamp for å være best i klassen når det gjelder å holde rutetidene. Nå foreligger det en fersk rapport om ståa i Europa.
Den er produsert av det britiske analyseselskapet Cirium. Den viser hvilke selskaper som hadde best punktlighet i september måned.
Innholdet i den månedlige rapporten vil ikke bli kjent før den 10. oktober.
Har fått vite det
SAS har imidlertid allerede fått innsyn i tallene, og det viser et resultat som SAS-sjef Anko van der Werff ikke kan vente med å fortelle om:
– Vi gjorde det igjen. SAS er nummer 1 i punktlighet, for andre måned på rad, røper han på sin Linkedin-profil.
SAS inntok topp-plasseringen på denne ranking-listen for august måned.
Nå viser det seg at dette ikke var noe blaff. SAS har fått bedre grep på punktligheten og har gjentatt punktlighets-suksessen også i september:
«Mer enn å komme i tide»
Ingen andre selskap har klart å holde rutetabellen bedre enn SAS.
Det er van der Werff tydelig stolt av, selv om han ikke avslører tallet for punktligheten i selskapet:
– Jeg er begeistret for å dele at vi har sikret topplasseringen i Europa for punktlighet. Punktlighet er mer enn å komme i tide. Det er nøkkelen til kundetilfredshet, effektivitet og bærekraft, skriver han.
Hvordan de andre selskapene har plassert seg, får vi ikke vite før i neste uke.
Slik gikk det sist
Cirium fører en månedlig oversikt, og da flysmart24 kunne fortelle om tallene for august, hadde det også skjedd forbedringer hos Norwegian.
I august kom nemlig Norwegian tilbake på 10 på topp-listen over punktlighet blant europeiske flyselskaper.
Selskapet havnet da på en 5. plass på listen med en ankomst-punktlighet på 78 prosent, mens SAS i toppen hadde 83,5 prosent.