Charter-gigant starter samarbeid med nytt lavprisselskap

TUI innleder nå samarbeid med enda et lavprisselskap, britiske EasyJet. Her et av TUIS egne charterfly. Foto: Teesside International Airport

De som har reist på charterferie de senere årene, har sett at det blir stadig færre ordinære charterfly-selskap i markedet.

I Norge er det stort sett bare Ving som fortsatt har sitt eget selskap, Sunclass Airlines, som frakter selskapets pakketurister fra norske flyplasser til feriemålene i Sør-Europa.

Både TUI og Apollo har valgt å bruke ruteflyselskap. TUI har satset på samarbeid med Norwegian, mens Apollo har valgt å bruke SAS.

Større valgfrihet

TUI har imidlertid utvidet satsingen sin til også å omfatte økt bruk av de store lavprisselskapene. Dette på reiser som foregår med ordinære rutefly, såkalte dynamiske pakkereiser.

 – Det betyr større valgfrihet for kundene våre, sier kommersiell direktør for TUI Nordic, Tommy Serban. 

TUI samarbeider allerede med en rekke flyselskaper om dynamiske pakkereiser.  

For en tid siden innledet TUI overraskende også et samarbeid med Ryanair, på reiser der man kan velge hvilket flyselskap man vil reise med.

Nytt lavprisselskap

Nå dukker også britiske EasyJet – Europas nest største lavprisselskap etter Ryanair – opp som et alternativ for de norske kundene.

– Vi utvider porteføljen vår når det gjelder pakkereiser med rutefly. Og vi kommer trolig til å tilby flere lavprisselskaper etter hvert, sier kommunikasjonssjef for TUI Norge, Anne Mørk-Løwengren, til flysmart24.

At EasyJet har kommet inn som samarbeidspartner er ikke tilfeldig.

EasyJet har foran kommende vintersesong innledet en økt satsing på det norske markedet, blant annet med flere nye ruter fra Europa til Norge. Det gjelder reisemål som Paris, Milano, Géneve og Manchester.

Ulike priser

EasyJet vil dermed bli et nytt flytilbud, i de tilfellene kundene kan velge hvilket flyselskap de ønsker å bruke på pakketuren de kjøper hos TUI.

Prisen hos de ulike selskapene er som regel forskjellig, og det å kunne tilby både Ryanair og EasyJet retter seg mot bestemte kundegrupper:

–  Nordmenn er veldig glad i valgfrihet, og disse flyselskapene appellerer til kundegruppen som er ekstra prissensitive, sier Mørk-Løwengren.

Norwegian viktigst

Hun er imidlertid klar på at hovedsamarbeidet fortsatt skal skje med Norwegian:

– Ja, vår største samarbeidspartner i Norge er fortsatt Norwegian, både når det gjelder charter og rutefly. Men de nye avtalene betyr at vi også kan tilby lavprisselskaper på enkelte strekninger til dem som ønsker det, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.