SAS: – Har ikke merket noe til Norwegians lokketilbud

Norwegian har en tid lokket SAS sine beste kunder med status match for gull- og diamantmedlemmer i Euro Bonus. Det vil gi SAS-kundene snarvei til høyeste status i Norwegian Reward. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da SAS flyttet over fra Star Alliance til Skyteam, så Norwegian en mulighet til å kapre noen av de beste bonuskundene fra SAS.

Det norske lavprisselskapet lokket med det som omtales som «status match» innen bransjen.

Det betyr at de som har gull- eller diamantkort hos SAS, ville få høyeste status også hos Norwegian – Priority – hvis de meldte seg inn i det norske selskapets bonusklubb, Norwegian Reward.

Taust hos Norwegian

Så, hvor mange tok imot tilbudet fra Norwegian?

Det vil ikke Norwegian si noe om. På spørsmål om hvor mange SAS-kunder som har reagert på tilbudet om status match, får vi dette svaret:

– Vi opplyser ikke konkrete tall på status match-tilbudet, skriver Norwegians kommunikasjonssjef i Danmark, Sara Westphal Emborg Neergaard, i en epost til flysmart24.

Hos SAS har sjefen for SAS Euro Bonus, Aron Backström, sjekket status for medlemsutviklingen etter at flysmart24 har tatt kontakt.

Ser ingen bevegelse

Konklusjonen fra ham er denne:

– Vi har ikke sett noe i våre tall som tyder på at våre medlemmer har gått fra Euro Bonus til konkurrerende programmer den siste tiden, sier Backström.

Han betrakter Euro Bonus-medlemmene for å være lojale mot selskapet:

–  Ja, våre medlemmer er svært lojale og vi setter stor pris på deres tillit. Det er også gledelig å kunne konstatere at vår inntreden i Skyteam-alliansen har blitt veldig godt mottatt, sier han.

Heve standarden

Han frykter ikke konkurranse fra Norwegian:

– Konkurranse er en naturlig del av markedet og bidrar til å heve standarden. Som Norges mest etablerte lojalitetsprogram, kommer vi til å fortsette å utvikle Euro Bonus slik at det også fremover kommer til å være det foretrukne valget, sier Backström.

En som følger flyselskapenes bonusprogrammer tett er Tore Dyrseth, som er en av de ansvarlige for den norske utgaven av flybonus-nettstedet Insideflyer.no.

Må fly to ganger

Han var tvilende til at mange SAS-kunder ville bite på agnet fra Norwegian om å ta overgang til Norwegian Reward, da det ble lansert i slutten av august:

Ved å fly to ganger med Norwegian i løpet av 60 dager vil SAS-kundene få toppstatusen hos Norwegian, som heter Priority, i ett år.

Det innebærer blant annet gratis setevalg, fast track, håndbagasje og innsjekket bagasje.

Dette er fordeler som Norwegian-kunder må fly et bestemt antall ganger for å oppnå. SAS-kundene får alle fordelene «rett i lommen.»

«Ingen flukt fra SAS»

Dyrseths observasjoner fra medlemsmassen forteller ikke om stor interesse for Norwegian-tilbudet:

– Jeg tror ikke det har ført til noen flukt fra SAS. Norwegian merker nok litt mer etterspørsel akkurat nå om dagen, fordi mange må fly to flyvninger for å kvalifisere seg for Priority-nivået i et år. Ut over dette vil de lojale forretningsreisende med status hos SAS fortsette der, sier Dyrseth.

Euro Bonus populært

Aron Backström hos SAS minner om at SAS Euro Bonus har en lang historie i Norge, og er Norges mest populære fordelsprogram.

– Med over 2 millioner medlemmer, rundt 40 prosent av Norges befolkning, er det det mest benyttede lojalitetsprogrammet i landet. Engasjementet blant våre medlemmer er også stort, noe vi verdsetter høyt, sier han.