Alarm om økte avgifter: Kan stanse nye rutesatsinger

Widerøe flyr både anbudsruter og egne kommersielle ruter. Selskapet har etter hvert utviklet Bergen Lufthavn som sitt hovedknutepunkt i Norge. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flybransjen i Norge frykter at den skal bli presentert for store avgiftsøkninger i tiden som kommer.

Det vil i så fall få konsekvenser for tilbudet til det norske folk, advarer Widerøe-sjefen:

En økning av Avinors avgifter vil dramatisk forverre rammebetingelsene for Widerøes kommersielle ruter. Mange ruter kan bli ulønnsomme, og rutetilbudet må tilpasses, heter det i en melding onsdag morgen.

Widerøe: – Dypt fortvilet

Flyselskapets nye sjef, Tore Jenssen, fyrer av denne salven mot de økte avgiftene som flybransjen nå frykter:

– Vi er dypt fortvilte over den situasjonen som kan oppstå, sier Jenssen. Han viser til at høyere avgifter for å bruke flyplassene både vil kunne ramme anbudsrutene som Widerøe flyr, og de kommersielle rutene selskapet opererer.

Widerøe viser til den pressede økonomiske situasjonen Avinor har kommet i etter pandemien, som følge av lavere reiseaktivitet og svekkede rammebetingelser:

Avinor i krise

– Avinor er fortsatt i økonomisk krise og trenger påfyll av inntil 2,15 milliarder kroner. Avinor er et statlig selskap. I forslaget til statsbudsjett er det forutsatt at 600 millioner dekkes gjennom flypassasjeravgiften. Dette er langt fra tilstrekkelig for å unngå et mulig avgiftssjokk, sier Jenssen.

Widerøe og de andre selskapene som opererer på norske flyplasser, frykter nå at de resterende pengene Avinor trenger skal bli krevd inn av flyselskapene og passasjerene:

Videresender regning

– Vi er dypt bekymret for at resten av denne regningen videresendes til norsk luftfart og våre passasjerer. Widerøe mener at Staten som eier må ta langt større ansvar for den situasjonen Avinor har havnet i. Dette på samme måte som flyselskapene har tatt belastningen for den restruktureringen som var nødvendig under og etter pandemien, sier Jenssen.

– Nå er vi i en situasjon der kraftige avgiftsøkninger kan gjøre det umulig å gjennomføre det vi har planlagt. Det betyr samtidig at dette også kan påvirke rutetabellen på anbudsrutene etter 1. april, sier Jenssen.